Vinmonopolet har nedgang i alt utenom én varegruppe
På Åsane storsenter hadde Vinmonopolet en økning på 2 prosent i salget av alkoholfrie alternativer, mens økningen var på 5 prosent hos Horisont. På landsbasis var økningen av alkoholfritt på hele 12 prosent.
Eksperter mener at økt fokus på helse og bevissthet rundt alkoholforbruk kan være en av årsakene til økningen i salget av alkoholfrie alternativer. Flere velger å redusere eller helt unngå alkohol for å ta vare på sin mentale og fysiske helse.
Butikksjefen på Vinmonopolet Åsane senter, Camilla Christine Sørensen, tror at trenden med økt etterspørsel etter alkoholfrie alternativer vil fortsette i tiden som kommer.
– Vi merker at flere kunder er mer bevisste rundt alkohol og ønsker alternativer til brus og annet. Dette gjelder alle aldersgrupper, men de yngre er kanskje blitt enda mer bevisste. Vi merker også at det er blitt mer populært med lyse og lette varegrupper.
Vinmonopolene har ifølge Sørensen valgt å satse mer på å utvide utvalget av alkoholfrie alternativer for å imøtekomme denne økende etterspørselen.
– De siste årene har det kommet mye godt alkoholfritt, som for eksempel alkoholfri gin som kan brukes i mocktails. Så er mange ute etter noe lokalt, og det prøver vi å få inn mer av.
Butikken, som mange andre, merket koronaeffekten i starten av året. Selv om 2022 har vært bedre enn 2019, har det ikke vært like bra som årene 2020 og 2021.
– Dette er en forventet nedgang, nå som det er helt åpent for å reise til utlandet, og gå ut på byen. Allikevel er det gode tall for oss, sier butikksjefen fornøyd.
Dette solgte vinmonopolene i Åsane mest av: