– Bare et tidsspørsmål før bremseskivene ville sprekke
Til sammen ble 65 tungbiler dirigert inn til kontrollstasjonen i Åsane for veiing, sjekk av vinterutrustning som dekk og kjetting og kontroll av dokumenter torsdag kveld.
Særlig var det ett utenlandskregistrert vogntog som skilte seg ut i kontrollen. Trekkvogna var i særdeles dårlig stand. Begge bremseskivene fremme hadde store krakeleringer, og det var bare et tidsspørsmål før de ville sprekke, noterte kontrollørene.
– I tillegg hadde trekkvogna store olje- og kjølevæskelekkasjer, eksospotta var rustet i stykker, eksosbremsen var koblet vekk og fartsskriveren var defekt, opplyser Knut Namtvedt Sylta i Statens vegvesen.
Manglene sluttet ikke der. Også svingskiva mellom trekkvogna og semitraileren var helt tørr.
– Dette fører til at vogntoget ble vanskelig å styre, spesielt på glatt vei. Vogntoget fikk bruksforbud og måtte smøre opp svingskiva før videre kjøring. Det må i tillegg kjøres rett til verksted for kontroll av fartsskriveren.
Ellers fikk fire biler advarsler for mindre brudd på kjøre- og hviletidsbestmmelsene, en ble anmeldt for manglende manuell registrering av kjøre- og hviletid ved defekt fartsskriver, og ett firma ble innrapportert til foretakskontrollen for en nærmere kontroll av sjåførenes kjøre- og hviletid.
Videre ble det skrevet ut et overlastgebyr på 3.800 kroner. Denne bilen måtte lastes om før den fikk kjøre videre.
Det ble gitt tre bruksforbud: Ett for kjøring med helt tørr svingskive, ett for mangelfull sikring av gods og ett for avrenning fra fisketransport. Ellers ble det skrevet ut tre tekniske mangellapper for løst sideskap, løst stigtrinn og slitte bremseklosser.