Her deler gående og kjørende veg: Nytt grep for den beryktede Salhusvegen
I 2018 ble et planarbeid for den beryktede Salhusvegen vedtatt igangsatt av kommunaldirektøren.
– Åsane er en katastrofe for syklende, mener Peter Andersen i Syklistenes Landsforening.
Beboere frykter at liv skulle gå tapt før noe skjer.
Fremdeles må fotgjengere og andre myke trafikanter dele veg med bilister, noe som skaper farlige situasjoner.
Nå er planforslaget ute på høring og Vestland fylkeskommune foreslår detaljregulering av det farlige strekket på nærmere to kilometer fra Ulsetstemma til Slettestølsvegen.
Her skal det etableres gang- og sykkelanlegg som skal skille de ulike trafikantene fra hverandre. Til sammen med kjøreveg skal hele anlegget være 14.5 meter.
Gang- og sykkelvei vil etableres med to meter bredt fortau og tre meter bred sykkelveg. I tillegg skal den eksisterende vegtraseen utbedres.
Dette skal gi et trygt og attraktivt tilbud med god fremkommelighet.
– Gang- og sykkelanlegget anses å bidra positivt til nullvekstmålet i biltrafikken ved å styrke gang- og sykkelnettet, skriver Bergen kommune i planforslaget.
I tillegg er målet at utbedringen av veien skal koble et tett befolket lokalsenterområdet Mjølkeråen/ Toppe, til bydelssenteret Åsane med større idrettsanlegg og videregående skole.
Løsningen som er foreslått fører til store terrenginngrep, og det skal tas vurdering på løsninger som medfører mindre terrenginngrep og ivaretar ørretbestandens leveområder.
Nå ønsker kommunen innspill på tema som gjelder samferdsel, landskap, klima, naturmiljø og kulturmiljø, med frist 12. april.