Byrådet i Bergen vil legge fram en innsigelsesfri reguleringsplan for Bybanen til Åsane når bystyret skal behandle saken 31. mai.
Byrådet legger fram en innsigelsesfri reguleringsplan for Bybanen til Åsane, forlenget Fløyfjellstunnel og hovedsykkelrute fra sentrum til Åsane.
– At denne saken nå finner sin løsning, uten en eneste innsigelse, er resultatet av hardt arbeid av dyktige fagfolk i kommunen vår, en eminent fagbyråd og ikke minst et politisk flertall som virkelig tar ansvar for byens fremtid, sier byrådsleder Rune Bakervik i en pressemelding.
Byrådet i Bergen tar sikte at bystyret skal behandle Bybanen i bystyremøtet 31. mai. Deretter skal byrådsleder Rune Bakervik (Ap) og byutviklingsbyråd Ingrid Nergaard Fjeldstad (V) møte samferdselsministeren i Oslo 2. juni sammen med representanter fra Vestland fylkeskommune.
– Bybanen er det viktigste klima- og miljøtiltaket i Bergen, og nå forventer jeg at staten blir med på å bidra med sitt bidrag for å få bygget banen, sier Fjeldstad.
Bybanen til Åsane i Bergen vil ifølge anslagene koste rundt 21 milliarder kroner. Det er 3,3 milliarder kroner mer enn det kommunen anslo i fjor. Rundt 2 milliarder av kostnadsøkningen skyldes prisvekst. Det er også lagt inn et nytt påslag for usikkerhet. Byggestart blir trolig i 2024/2025.
Prosjektet består av 12,7 kilometer med bane, 5,7 kilometer nye tunneler, 14 holdeplasser og 13 kilometer stamsykkelvei. Banen skal i utgangspunktet gå fra Kaigaten i Bergen sentrum til Vågsbotn i Åsane.
Riksantikvaren har vurdert Bergen kommunes reviderte planforslag og godtar nå at Bybanen går gjennom middelalderbyen og over Bryggen.
– Middelalderbyen Bergen og verdensarvstedet Bryggen er kulturmiljø med stor nasjonal og internasjonal verdi. Derfor er det nødvendig å være varsom når man skal planlegge for et så stort tiltak som Bybanen. Det vil alltid være usikkerhet til stede ved så store anleggsarbeider, men det er gjort godt arbeid for å minimere risikoene, sier riksantikvar Hanna Geiran i en pressemelding.
Etter at Riksantikvaren bad fylkeskommunen om å reise innsigelse i desember 2022, sendte Bergen kommune ut et revidert planforslag rett før påske.
Riksantikvaren mener nå altså at reguleringsplanen for Bybanen, Bergen sentrum – Åsane nå kan godkjennes – men på visse vilkår: At det blir gjennomført arkeologisk granskning og avbøtende tiltak.
Verdensarv versus klimatiltak
Riksantikvaren mener nå altså at reguleringsplanen for Bybanen, Bergen sentrum – Åsane nå kan godkjennes – men på visse vilkår: At det blir gjennomført arkeologisk granskning og avbøtende tiltak.
I tråd med anbefalinger fra blant annet Unesco foreslår fylkeskommunen å etablere et overvåkingsprogram i samarbeid med kulturmiljømyndighetene. Det skal følge med på de arkeologiske kulturlagene og stabiliteten til bygningene på Bryggen.
Det skal også gjøres arkeologiske undersøkelser og utgravning der hvor banetraseen skal legges, og der hvor rør og ledninger skal legges om.
BÅ var tilstede på kommunen sin pressebrief om revidert planforslag for Bybanen til Åsane i dag, fredag.
- Prisanslaget er 3.3 milliarder kroner over fjorårets anslag. Økningene skyldes i hovedsak den generelle prisveksten, i tillegg legges det til fem prosent i pott for uspesifiserte kostnader, som ikke var med i forrige prisanslag, sier etatsdirektør i plan- og bygningsetaten, Tarje Wanvik.
Den nye prisen er 21 milliarder, enn så lenge.
I løpet av presentasjonen gikk han gjennom det nye prisanslaget og innsigelser fra blant annet Statens vegvesen og Riksantikvaren.
- Vi har etter god dialog blitt enige om de fleste innsigelsene som er kommet inn, sier Wanvik.
Det er kommet over 400 merknader, og fem statlige innsigelser på de fem reguleringsplanene for å få Bybanen til Åsane.
Statsforvalteren i Vestland stopper en innsigelse fra Bane NOR mot bybanen til Åsane.
Bane NOR har i forbindelse med reguleringsplanene for bybanen protestert med grunnlag i konflikter mellom bybanen og jernbaneinteresser.
– Vi har blant annet lagt vekt på verdien av å få bygd ut en bybane til bydelene mot Åsane, og at motstridende interesser mellom kulturminner og jernbaneinteresser ville hindre kommunen i å gjøre et vedtak innen rimelig tid. Vi mener at aktuelle alternativer for om mulig å forene bybane- og jernbaneinteressene, er tilstrekkelig redegjort, melder Statsforvalteren.
I tillegg er det fremmet innsigelser fra tre andre statsetater: Forsvarsbygg, NVE og Statens vegvesen. Desse instansene er i god dialog med Bergen kommune om å finne tilfredsstillende løsninger.
Dersom alle innsigelsene blir løst, er det opp til Bergen bystyre å gjøre vedtak om reguleringsplanene for bybanen til Åsane.
Med én stemmes overvekt ble Arild Hermstad lørdag valgt til ny partileder for MDG på et ekstraordinært landsmøte.
Lan Marie Berg ble ny nestleder.
Hermstad har fungert som partileder siden Une Bastholm i august kunngjorde at hun trakk seg. Valgkomiteen hadde innstilt på at Hermstad skulle fortsette i vervet.
Kristoffer Robin Haug stilte også som lederkandidat. Kampvoteringen ble rekordjevn. 102 stemte på Hermstad, 101 på Haug og én stemte blankt.
Hermstad bodde store deler av barndommen i Åmundsdalen på Rolland.
I et større intervju med BT sier han at bybane til Åsane kan "reparere" bydelen.
– Det har vært for mye snakk om hva Bybanen betyr for Bryggen. Vi må snakke om hva den betyr for Åsane. Den kan bidra til løsninger der folk ikke trenger bil over alt, sier han til avisen.
Det er noen av spørsmålene som vil bli tatt opp når kommunen, sammen med Fremtenkt, inviterer til nytt møte om Bybanen til Åsane.
– Målet med møtet er en konstruktiv diskusjon av hvordan åsabuer ser for seg Bybane i Åsane: hva håper vi på, hva frykter vi, og hvordan kan Bybanen bli best mulig for flest mulig?, sier Sveinung Sundfør Sivertsen i Fremtenkt i en pressemelding.
Møtet blir arrangert torsdag 24. november kl. 18 i Åsane kulturhus.
Representanter fra plan- og bygningsetaten kommer på møtet. Bergen næringsråd vil også delta og fortelle hva de tror bybanen kan bety for investeringer i Åsane.
Bybanen vil være bra for Bryggen, mener Unesco i en ny rapport om hvordan banen vil påvirke verdensarvstedet i Bergen.
Unesco konkluderer med at en trasé langs Bryggen ikke bare vil være en stor fordel for selve stedet, men også for byen, ifølge NRK.
Organisasjonen skriver blant annet at banen vil kunne bidra til at Bryggen i enda større grad oppleves som et viktig landemerke blant innbyggerne i byen.
– Jeg understreker at rapporten er foreløpig og kan inneholde faktafeil. Vi anbefaler alle som skal levere høringsinnspill om å forholde seg til den ferdige rapporten, når den foreligger. På grunn av den store interessen, har jeg likevel valgt å legge ut den foreløpige rapporten, sier byutviklingsbyråd Ingrid Nergaard Fjeldstad (V) i en pressemelding.
Unesco ble invitert på befaring i Bergen i høst, og rapporten skal være rådgivende for lokale myndigheter.
Vil du få med deg siste nytt om Bybane til Åsane? Trykk her!
I oktober ble det vedtatt å legge planforslaget for Bybanen til Åsane ut for høring.
Nå arrangerer Bergen kommune en rekke åpne informasjonsmøter.
15. november blir det arrangert et møte om forlenget Fløyfjelltunnel og Fløyfjelltunnelen, samt rigg- og anleggsområde. Det skjer på Norges Handelshøyskole.
Statssekretær Mette Gundersen (Ap) i samferdselsdepartementet opplyste på et møte med den politiske ledelsen i bergensområdet torsdag at regjeringen ikke ønsker å starte forhandlinger om finansieringen av Bybanen til Åsane før tidligst i 2024, skriver Bergens Tidende.
Hun viste blant annet til at byvekstavtalene i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger skal evalueres til neste år, og at det ikke er naturlig å inngå nye avtaler før dette arbeidet er unnagjort. I tillegg kommer ikke Nasjonal transportplan før i 2024.
– Vi er i en krevende tid. Vi har ikke penger til alt som ligger der, sa Gundersen.
– Signalene fra statssekretæren er urovekkende. Du begynner ikke å bygge før du vet at finansieringen er i orden. Når hun ikke vil avklare dette før i 2024, så stiger risikoen for prosjektet. Dette er dramatisk, sier fylkesordfører Askeland.
Det er Vestland fylkeskommune som har ansvaret for å bygge banen. Tidligere har det blitt lovet byggestart i 2023 eller 2024, skriver BT.
Byrådet har i dag vedtatt å legge forslag til reguleringsplaner for bybanen til Åsane ut på høring og offentlig ettersyn.
Forslagene regulerer bybanetrase fra Kaigaten til Vågsbotn, i tillegg til hovedsykkelrute, forlenget Fløyfjellstunell og rigg- og anleggsområde.
– Dette er en viktig milepæl for at vi skal få bygget bybanen til Åsane. Nå er vi ett skritt nærmere og jeg håper vi får mange innspill i høringsrunden sånn at en god plan kan bli enda bedre, sier Roger Valhammer i en pressemelding.
Har du fått med deg videopresentasjonen av hvordan Åsane vil se ut i fremtiden når/om Bybanen kommer til Åsane?
I begynnelsen av oktober var det et tidigtalt møte om Bybanen til Åsane. Der ble det blant annet kjent at Fløyfjellstunnelen kan måtte bli stengt i 20 uker, at det blir fem bybanestopp fra Tertnes til Vågsbotn og at det vil ta 17 minutt fra Åsane terminal til Fisketorget.
Alt om Bybanen finner du her! Har du tips eller innspill kan du gjerne kontakte oss på tips@bareasane.no eller på Facebook!
E39-trafikken er i dag svært sårbar om Fløyfjellstunnelen må stenge. Derfor tilrettelegger de nå for 2-vegstrafikk i ett løp ved planlagte stenginger av tunnelen.
Det vil ikke være mulig ved trafikkulykker eller havari. Det er altså kun når stengingen er planlagt.
Den nye Fløyfjellstunnelen vil bli 5,5 km lang. I dag er nordgående løp 3,825 km langt, og det sørgående løpet er 3,195 m langt.