Inntil nå har innboforsikring kunnet dekke erstatningsansvar du kan pådra deg som privatperson for skade på annen person eller andres ting, også når du bruker en elsparkesykkel du leier.
– Når elsparkesykkel er omklassifisert til motorvogn med forsikringsplikt, utgår dermed ansvarsdekningen på innboforsikringen ved leie av elsparkesykkel, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
Etter 1. januar må alle private som eier en elsparkesykkel – eller andre små elektriske kjøretøy – også ha ansvarsdekning for motorvogn. Fram til da vil en eventuell skade på annen person eller andres ting kunne være dekket på innboforsikringen.
– Vi i If og de andre forsikringsselskapene jobber nå med å lage nye forsikringsprodukter for privatpersoner for elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy. If vil ha disse klare senere i høst, i god tid til årsskiftet, sier Clementz.
If samarbeider med flere utleieaktører for å få på plass ansvarsdekninger for utleie innen 1. september.
– Vi tror at myndighetene har et stort informasjonsarbeid foran seg for å få folk til å forstå viktigheten av å ha denne lovpålagte ansvarsdekningen. Dette er en forsikringsdekning du må ha, i likhet med ansvarsdekning på bil eller moped, ellers bryter du kjøretøyforskriften og vegtrafikkloven – og kan få et oppgjør med politiet, sier Clementz.
– Hvis du ikke har ansvarsforsikring, vil du være personlig erstatningspliktig for alle materielle skader du måtte forårsake. Enda mer alvorlig er det hvis du forårsaker personskade. Da kan erstatningskravene komme opp i millionsummer, sier han.
I dag meldte Bergen kommune at det er elsparkehjul-utleierne Voi, Ryde og Bolt som får tillatelse til å leie ut elsparkesykler i Bergen kommune.
– Basert på en rekke kriterier og grundige vurderinger, er det disse tre selskapene som kan vise til best rutiner, planer og verktøy for å oppnå gode fremkommelige og trygge offentlige rom, og en best mulig klima- og miljøvennlig drift, forteller etatsdirektør i Bymiljøetaten, Lise Reinertsen i pressemeldingen.
Men nå har også Samferdselsdepartementet sendt ut pressemelding om at reglene for bruk av elsparkesyklene strammes inn.
– Med den eksplosive økningen i bruk av små elektriske kjøretøy vi har sett de siste tre årene, har vi dessverre også sett et uakseptabelt høyt antall skader. Vi må ivareta sikkerheten, tryggheten og fremkommeligheten til både brukere av slike kjøretøy og deres medtrafikanter. Derfor gjør vi nå ytterligere innstramminger i regelverket knyttet til bruken av disse, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i meldingen.
Dette blir endringene som trer i kraft 15. juni:
Den alminnelige promillegrensen på 0,2 skal gjelde også for ruspåvirket kjøring med små elektriske kjøretøy.
Aldersgrense på 12 år.
Påbud om bruk av hjelm for barn under 15 år.
Små elektriske kjøretøy omklassifiseres fra "sykkel" til "motorvogn".
I tillegg vil små elektriske kjøretøy omfattes av bilansvarsloven, og må ha ansvarsforsikring. Denne endringen vil gjelde fra 1. september 2022 for utleide kjøretøy og fra 1. januar 2023 for privateide kjøretøy.