Snart kan det bli mulig å betale med bankkort på hurtigladestasjoner, ifølge Naf.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Snart blir det slutt på at du må ha 10–15 apper for å hurtiglade elbilen. I høst vil EU vedta enklere betalingsordninger for lading.
I oktober vedtar EU at du skal kunne bruke din ene favorittapp til alle hurtigladestasjoner i hele Norge og EU, melder Naf.
– Norge bør nå gå foran på åpen hurtiglading og innføre dette allerede fra neste år, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i Naf (Norges Automobil-Forbund).
EU kommer mest sannsynlig også til å vedta at bankkort også blir et pliktig betalingsmiddel på alle hurtigladestasjoner, ifølge Naf
– I dag har hver hurtigladeoperatør sin app, noe som gjør lading unødig komplisert og fører til at mange sliter med betalingen på ladestasjonen. EU sier at dette skal innføres senest fra 2027, og Norge kommer til å følge EU, men nå som ladeoperatørene vet hva som kommer, er ingen grunn til å vente, sier Braadland.
Enklere betaling for hurtiglading av elbiler og flere store ladeplasser er to utfordringene regjeringen må løse, mener Naf.
– En godt forberedt elbilist må i dag ha 10–12 ladeapper på telefonen, og på hver app skal du legge inn bankkort og navn og adresse. Mister eller bytter du bankkortet ditt, må du gjøre alt på nytt. Dette holder rett og slett ikke, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i Naf.
Denne høsten kommer regjeringen med en ny ladestrategi. I vår kom Statens vegvesen og Miljødirektoratet med kunnskapsgrunnlaget for ladestrategien. Her slås det fast at behovet for hurtigladere i 2030 vil være på rundt 11.000 til lette kjøretøy og 1.500-2.000 til tungekjøretøy.
I dag er det rundt 4.000 hurtigladere for lette kjøretøy, mens det ikke er hurtigladere for tyngre kjøretøy.
Naf mener også at det bør bygges ut flere store ladeplasser.
– Den norske modellen har vært å bygge et par 50 kW hurtigladere, noe som gjør at du må kjøre rundt og lete etter ledige ladeplasser om de to laderne er opptatte eller i ustand, sier Braadland.