– I muntlige prøver finner man ut hvem som faktisk kan innholdet
Elevene i klasse 1STE på Tertnes videregående skole kjenner godt til at de nå kan få hjelp av en robot til å løse skoleoppgaver. Likevel tror de ikke den kommer til å bli brukt til å jukse i stor skala.
– Den fungerer bra som en base, i og med at den gir god og konkret informasjon. Man kan bruke denne informasjonen til å skrive noe selv, på samme måte som man bruker nettsider som Store norske leksikon eller hva det skulle være, sier Zephaniah Amin.
Les også:
Klassekamerat Christian Austin Bastiansen mener man gjør seg selv en bjørnetjeneste om man overdriver bruken.
– Om det blir så avansert at man ikke kan se forskjell, kommer det til å bli brukt overalt. Men når man til slutt kommer til muntlige prøver der man må snakke uten hjelp fra ChatGPT, finner man ut hvem som faktisk kan innholdet eller ikke.
Elina Riise mener en mer avansert kunstig intelligens vil åpne for nye problemstillinger dersom bruken ikke oppdages.
– Det blir urettferdig med karakterer om man i fremtiden ikke ser hvem som bruker det eller ikke. Den som gjør jobben selv får kanskje lik karakter med en som har brukt ChatGPT.
Hun har selv prøvd ChatGPT i en oppgave der hun skulle skrive et motivasjonsbrev, et såkalt «personal statement». Hun ser på KI som et nyttig verktøy til inspirasjon.
– Da lager den det og gir eksempler på hva som er bra å skrive om, og så plukker man ut det viktige og endrer det til sin egen tekst.
Under intervjuet spør læreren om elevene tror det fremdeles blir behov for lærere dersom også rettesystemet blir automatisk.
Ja, tror elevene.
– Internett og ChatGPT kommer til å bli brukt mer og mer, og det blir en vane. Men lærerne kommer til å bli en god stund til, for de kan gjøre mye som en chatbot ikke kan, som å ha personlige meninger. Dessuten er det bedre å ha en fysisk person enn en robot som snakker til deg, sier Bastiansen.