Mellom klokken 15 og 16 onsdag ettermiddag aksjonerte rundt 30 personer på Hylkje, noe som skapte store trafikale utfordringer på en allerede svært trafikkert vei.
Trafikkoperatør Marianne Hove i Statens vegvesen sier til Bare Åsane at bilistene må vise ekstra mye tålmodighet denne ettermiddagen.
Til BÅ sin utsendte på Hylke forteller aksjonist Roy Hegglund at målet ikke er å ramme bilistene, men sette lys på saken.
– Det er slutt på tålmodigheten vår nå. Nok er nok. Nå er det alvor, sier Hegglund og tilføyer.
– Det må bevilges penger slik at Nordhordlandtunnelen kan bygges.
– Hvor lenge kan dere holde på å aksjonere?
– Kampviljen er stor og vi kan holde på lenge, responderer han.
Avslutningsvis forteller han at de aller fleste bilistene støtter aksjonen ved å tute med hornene.
Byråd for klima, miljø og byutvikling, Thor Haakon Bakke, har blant annet kalt kravene fra Vegvesenet for sterk kost. Det kan du lese mer om her.
Når har byrådet gitt etter for flere av kravene og vil ikke lenger kreve færre felt, lavere hastighet og kollektivfelt på strekningen. Det skriver BT.
Men kravet om at hele strekningen skal godkjennes samtidig, vil de ikke gi etter på. De vil bare godkjenne strekningen mellom Vågsbotn og Klauvaneset.
– Det vi gjør er å foreslå til bystyret at planen klippes i to. En har god tid til å jobbe videre med midtre del (Vågsbotn–Arna) og finne en løsning, sier byutviklingsbyråd Thor Haakon Bakke (MDG) til BT.
Ifølge avisen er Statens vegvesen fornøyd med at byrådet har kommet de i møte på flere punkter. Men de synes fremdeles det er problematisk at byrådet ikke vil vedta en plan for Arna-Vågsbotn.
– Vi har litt ulik forståelse av hva slags vei dette skal være. Dette er en vei for hele Vestlandet, ikke bare Bergen, sier Kjartan Hove i Statens vegvesen til BT og føyer til:
– Dette kan vi ikke akseptere. Vi har tidligere sagt at vi ønsker det skal behandles som en plan. Vi kommer til å svare på dette.
Uenigheten kan føre til at ny vei mellom Vågsbotn og Klauvaneset nok en gang blir utsatt.
Statens vegvesen fikk i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å levere et forslag til gjennomføringsrekkefølge for veiprosjekter i den første seksårsperioden i Nasjonal transportplan 2022-2033. Det skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding.
Forslaget er nå levert, men uten ringvei øst i Bergen.
På topp i årets prioriteringsliste er fire prosjekter som vurderes som helt klare for oppstart:
– Når dette oppdraget er levert, vil jeg ha et godt grunnlag for å vurdere både størrelse på og rekkefølge av veiprosjektene. Det er brukt og skal brukes store summer på samferdselsinfrastruktur de nærmeste årene, selv om vi ser at vi nok ikke får så stor vekst som NTP la opp til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i pressemeldingen.
Mandag 28. februar sendte Statens vegvesen kommunedelplanen for E16/E39 Arna-Vågsbotn-Klauvaneset til Bergen kommune for andre gangs høring.
Der krever de at kommunen vedtar planen samlet for begge delstrekninger.
Vegvesenets krav har blitt møtt med sterk kritikk fra flere hold.
Ifølge Kjartan J Hove prosjektdirektør i Statens vegvesen Utbygging vest var de forberedt på reaksjoner.
– Når vi regulerer for et så stort prosjekt vil det alltid være personer som føler på at deres stemme ikke blir hørt godt nok. Dette arbeidet vil være en løsning i skjæringspunktet mellom ulike interesser, og interessegrupper.
– Folk vi har snakket med kaller dere nådelåse, hvordan reagerer dere på det?
– At enkelte mener vegvesenet er nådeløse ved å utføre det arbeidet vi er pålagt skal være ukommentert.
Ifølge Hove arbeider de med E16 Arna – Stanghelle som må få et kryss i Arna.
– Dette skal tilpasses E39-løsningen og vi må derfor få avsatt areal til det. Plassering av kryssene både i Arna og Vågsbotn gir behov for å sikre areal for veilinjen mellom disse krysspunktene.
Hove mener det er behov for klarering og løsning.
– Det handler om å kunne utnytte investeringene på best mulig måte for den samlede strekningen.
I Hauglandsvegen bor sauebonde Astrid Blindheim Husdal. Gårdshuset er fra 1890-tallet og har vært hjemmet hennes i 30 år.
Dersom Statens vegvesen får godkjent sin trasé til ny E39, kommer den nye motorveien til å pløye rett gjennom gårdstunet og innmarken til Husdal.
– Usikkerheten er veldig vanskelig. Vi har stått i denne saken så lenge at på en måte hadde det vært lettere om det var bestemt. Men på den andre siden klarer jeg ikke å tenke den tanken heller, sier Husdal til Bare Åsane.
På gården bor det nå tre generasjoner som i lengre tid ikke har visst om de skal satse på gårdsdrift eller ikke.
– Det er jo helt forferdelig. Det er ikke lett å drive med sau eller bestemme seg for å satse slik det er nå.
At Statens vegvesen nå har bedt Bergen kommune godkjenne deres plan for ny vei i sin helhet kom som et sjokk på Husdal.
– Vegvesenet viser ingen nåde. Så selv om det er lite nytt i planen, kom det som et sjokk.
Bonden forteller om et sterkt engasjement i bygden, for om motorveien skal dundre gjennom Botn, er de langt fra alene om å bli berørt. Men nå vet hun ikke hvor mye kampånd de har igjen.
Om ikke politikerne og folket får Statens vegvesen til å snu om veivalget mellom Arna og Vågsbotn, vet ikke Husdal hvordan fremtiden vil bli for jordbrukssamfunnet fem minutter utenfor Åsane sentrum.
– Jeg kan ikke svare for neste generasjon, men nå er det vanskelig å se for seg at man kan fortsette. Og det gjelder ikke bare oss, men naboene også.
I kommunedelplanen for E16/E39 Arna-Vågsbotn-Klauvaneset som Statens vegvesen har sendt til Bergen kommune for andre gangs høring, krever de at kommunen vedtar planen samlet for begge delstrekninger.
Det ønsker i utgangspunktet ikke byråd for klima, miljø og byutvikling, Thor Haakon Bakke.
– Det er egentlig litt sterk kost at de krever at planen godkjennes samlet, og at de skriver at de vil vurdere å ta saken videre til departementet hvis ikke, sier Bakke til Bare Åsane.
Bakke peker på at samtlige høringsinstanser som har uttalt seg peker på at det er klokt å dele disse to planene, slik at byggingen av ny tunnel i nord kan begynne, mens man kan bruke mer tid på å finne en annen løsning for Vågsbotn-Arna. Bergen anbefalte også at det var klokt å dele dem i to da de la planen på høring i fjor.
– Løsningen i nord er den som skal bygges først, den er etterlengtet, og nødvendig. Vågsbotn-Arna skal ikke bygges på lenge, så her har vi det ikke travelt, mener byråden.
Han poengterer at Vegvesenet selv har skrevet at deres løsning i dagen gjennom Botn, har møtt massiv og entydig motstand, både fra lokalbefolkningen, lokalpolitikere og fylket.
– Så det er noe vi skal ta med oss inn i møter med Vegvesenet når vi nå skal forberede saken til bystyret, sier Bakke.
Han mener Statens vegvesen bør høre på lokalpolitikerne.
– Hurdalsplattformen til regjeringen er veldig tydelig på at tiden for overkjøring av lokaldemokratiet er over. Den er også tydelig på at vi skal verne om matjord, friluftsinteresser og natur, poengterer Bakke.
Han forsikrer at byrådet nå skal sette seg grundig inn i planen før de går i videre dialog med Vegvesenet.
– Men jeg mener det er klokt og rasjonelt å kutte planen i to, og utsette valget om ny trasé mellom Arna og Vågsbotn til man har kommet til enighet om en annen løsning, avslutter han.
At Statens vegvesen holder fast på sin trasé-favoritt mellom Arna og Klauvaneset overrasker ikke åsanepolitiker Even Sørland (Ap).
Men han synes det er problematisk at de krever godkjenning for hele strekningen, slik de har foreslått den.
– Det mener jeg er et overtramp, og ikke noe jeg kommer til å gi meg på, sier han til Bare Åsane.
Han mener det er utrolig viktig å sikre framdriften til tunnelen mellom Vågsbotn og Klauvaneset, men at det er uholdbart at den stilles opp mot viktige landbruksarealer lenger sør i Botn.
– Man kan nesten si at det har oppstått en gisselsituasjon, mener Sørland.
Han mener kommunen godt kan godkjenne en plan for alle tre delstrekningene allerede, men ikke slik forslaget til Vegvesenet ser ut i dag.
– Vi må ha en løsning for strekningen mellom Arna og Vågsbotn som står seg og tar vare på de verdiene som er der, avslutter han.
Ny tunnel mellom Vågsbotn og Klauvaneset er satt opp som en av 13 prioriterte nasjonale veistrekninger. Men nå melder Statens vegvesen at de tidligst kan begynne på den i 2028. Det melder BT.
Veistrekket er en del av ringvei øst, og kom med i NTP i 2021 etter lange protestaksjoner for å få den med. Men nå blir det altså ikke byggestart i 2026 eller 2027 slik Vegvesenet tidligere har lovet.
«For ringvei øst har en for Vågsbotn-Klauvaneset og Arna-Vågsbotn en kommunedelplan til godkjenning i Bergen kommune, og byggestart i perioden 2028–2033 vil være mulig», skriver Vegvesenet i sin plan, ifølge BT.