Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.
E39

Mann kjørte i feil kjøreretning på E39

Torsdag klokken 14.05 fikk politiet inn flere meldinger om en mann som kjørte i feil kjøreretning på E39 i Åsane.

Patruljen fant etter hvert bilen i nærheten av Ikea. Det viste seg at føreren var en mann i 90-årene, og mannen ble fratatt førerkortet, opplyser politibetjent Torbjørn Mørk.

Det blir opprettet sak, og helsepersonell skal vurdere om mannen kan fortsette å kjøre bil eller ikke.

Nytt lyskryss?

Utsikt mot Steinestø-krysset. Den nye butikken kommer til høyre i bildet. Foto:  Eirik Langeland Fjeld

Utsikt mot Steinestø-krysset. Den nye butikken kommer til høyre i bildet. Foto: Eirik Langeland Fjeld

Som Bare Åsane kunne melde tidligere i dag, er Bunnpris i gang med å bygge en helt ny butikk. Kjededirektøren for Bunnpris i region Vest håper butikken vil bidra til å avlaste trafikken.

For på E39 like ovenfor den nye butikken, kjører det rundt 18-19.000 kjøretøy forbi hver eneste dag, viser statistikk fra Statens vegvesen.

Og på strekket mellom Hylkje og Haukås er det i dag tre lysregulerte kryss, til frustrasjon for mange pendlere.

På toppen av dette er det mange avkjøringer, der det senest torsdag kveld var en ulykke ved en av disse.

Statistikk viser også at det har vært en rekke ulykker i Steinestø-krysset opp gjennom årene.

Vil et nytt lyskryss være mer aktuelt nå?

Bare Åsane har flere ganger forsøkt å Statens vegvesen til å fortelle hva de tenker om saken. De har foreløpig ikke svart oss, men vi skal selvsagt holde deg oppdatert når vi får et svar.

Hva tenker du om saken? Send oss gjerne dine meninger til tips@bareasane.no.

I natt blir det manuell dirigering

Her langs E39 blir det veiarbeid og manuell dirigering i natt Foto: Google Maps

Her langs E39 blir det veiarbeid og manuell dirigering i natt Foto: Google Maps

I natt skal det rives rekkverk og monteres nytt fra rundkjøring/kryss Tertnesveien/Ervikveien/Åsamyrane og 150 meter langs E39 i retning Bergen sentrum.

Dette melder Statens vegvesen.

Arbeidet medfører manuell trafikkdirigering og litt ventetid.

Derfor kan du møte kø på E39 på kveldstid

Litt ventetid kan det bli innimellom, men ikke mer enn at det skal være grei trafikkflyt. Foto: Erlend Kristiansen

Litt ventetid kan det bli innimellom, men ikke mer enn at det skal være grei trafikkflyt. Foto: Erlend Kristiansen

Har du kjørt på E39 mellom Klauvaneset og Vågsbotn på kveldstid etter klokken 21 de siste dagene, så har du kanskje lagt merke til arbeid og manuell dirigering på strekningen.

Grunnen er fordi Statens vegvesen holder på med å rive gammelt og montere nytt rekkverk på strekningen mellom Haukås og Hylkje. Dermed kan det bli litt kø og ventetid innimellom, men trolig vil det ikke påvirke trafikken for mye.

Arbeidet går for seg i perioden 15. januar til 15. februar fra kl. 21 til 05.30 neste dag. Dette gjelder på hverdager, men det kan også bli utført arbeid i helgene.

Strekningen har en årsdøgntrafikk (ÅDT) opp mot 20.000 kjøretøy i døgnet og har vært svært ulykkesutsatt. Tirsdag kom det melding om at det kan bli byggestart for ny vei i 2027.

Arbeid på 39 ved Haukås. Foto: Erlend Kristiansen

Arbeid på 39 ved Haukås. Foto: Erlend Kristiansen

Omkamp om rehabiliteringen av Glaskartunnelen

Glaskartunnelen skal oppgraderes, men nå må jobben ut på anbud igjen. Foto: Daniela Elvebakk Mala

Glaskartunnelen skal oppgraderes, men nå må jobben ut på anbud igjen. Foto: Daniela Elvebakk Mala

Manglende dokumentasjon på at to av tre entreprenører ikke er kvalifisert for jobben gjør at anbudet om rehabilitering av Glaskartunnelen må lyses ut på nytt.

Ved anbudrundens slutt den 21. november ble det klart at bare en av entreprenørene, OneCo Infra, var kvalifisert til oppdraget. De to andre, Mesta og Fyllingen Maskin, var ikke kvalifisert, noe som gjorde at det ikke ble reell konkurranse, melder Veier24.no.

Nå er arbeidet i Glaskartunnelen lagt ut på anbud igjen.

Oppdraget innebærer full oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner og alt av anleggs- og byggteknisk utstyr i de to tunnelløpene, nye grøfter, sprenging, bergsikring og ny vann- og frostsikring.

Arbeidet skal være ferdig til 1. mars 2025.

Fikk ingen gode kandidater til å oppgradere tunnelen

Foto: Daniela Elvebakk Mala

Foto: Daniela Elvebakk Mala

I forbindelse med at Glaskartunnelen skal oppgraderes, har Statens vegvesen hatt en anbudskonkurranse gående mellom entreprenører for å sikre best mulig tilbud.

Fristen for å melde sin interesse gikk ut 21. november, og vegvesenet har kun tre entreprenører på blokken.

Ingen av disse blir valgt, skriver vegvesenet i en pressemelding:

– Vegvesenet har studert papirene fra de tre entreprenørene nøye. Dessverre har vi konkludert med at bare den ene av de tre har levert dokumentasjon på at de er kvalifisert for jobben, noe som gjør at vi ikke har reell konkurranse her, sier byggeleder Kristian Dahle Sylta i Statens vegvesen.

– Vi velger derfor å avlyse denne konkurransen, og lyse ut på nytt igjen når karenstida for å klage er ute. Det betyr i praksis ny utlysning rundt årsskiftet, sier Dahle Sylta.

Vegvesenet skriver at det skal gjøres full oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner, samt alt av anleggs- og byggeteknisk utstyr i de to tunnelløpene. Nye grøfter, sprenging, sikring av berg og ny vann- og frostsikring inngår i arbeidet, samt at det skal åpnes opp for toveis trafikk gjennom ett tunnelløp.

Aksjonerte igjen på Hylkje

Overgangsfeltet på Hylkje onsdag formiddag.  Foto: Erlend Nordland Kristiansen

Overgangsfeltet på Hylkje onsdag formiddag. Foto: Erlend Nordland Kristiansen

Rundt 20 personer iført gul vest aksjonerte i dag på Hylkje. Dette utførte de med å gå over veien så ofte som mulig, mellom klokken 12.00-13.00.

Det var senest en aksjon på mandag i rushtiden, som var en reaksjon på at Statens vegvesen setter planleggingen av ny nordhordlandtunnel på vent.

Der møtte BÅ en oppgitt aksjonsleder.

Aksjonsleder Jørund Vandvik med kaffekoppen mandag morgen.  Foto: MARTIN HJELLESTAD

Aksjonsleder Jørund Vandvik med kaffekoppen mandag morgen. Foto: MARTIN HJELLESTAD

– Vi er mektig lei av å alltid bli nedprioritert. Det prosjektet som visstnok er viktigere enn dette, og som gjør at planleggingsmidlene blir tatt fra dette prosjektet, er å lage motorvei mellom Bokn og Stord, uttalte Jørund Vandvik.

Dette mener Ap-lederne om nedprioriteringen av Nordhordlandtunnelen:

Åsane Ap-leder Even Sørland, og Alver-leder Pål Adrian Ryen var med å aksjonerte på Hylkje mandag morgen. Dette mener de om nedprioriteringen av Nordhordlandtunnelen:

Beklager, denne videoen finnes ikke lenger.

Naboen lover kamp

Baste Tveito, daglig leder i Nordhordland næringslag.  Foto: Anne-Lise Nordpoll

Baste Tveito, daglig leder i Nordhordland næringslag. Foto: Anne-Lise Nordpoll

Statens vegvesen setter ny nordhordlandstunnel på vent, melder Bergens Tidende.

Baste Tveito er daglig leder i Nordhordland næringslag. Han reagerer kraftig på utsettelsen av Nordhordlandstunnelen.

- Dette er et demokratisk problem. Stortinget har bestemt at dette prosjektet skal prioriteres med byggestart fra 2026. Og når regjeringen da kutter i sekkeposten til Statens vegvesen, og de svarer med å skyve på planleggingen, så ender en opp i en situasjon der byråkratiet tar makten, sier Tveito.

Han mener det er Ap sitt ansvar å rydde opp i situasjonen.

- Dette er udemokratisk, og Ap må sørge for at det er nok penger i den sekkeposten til at det er mulig å realisere de prosjektene som skal realiseres, sier han.

Han lover at Nordhordland næringslag er på ballen og jobber på for at det Statens vegvesen nå varsler ikke skal skje.

Reagerer på utsettelsen

Et vanlig syn i rushtiden. Flere reagerer nå på nyheten om utsatt Nordhordlandstunnel.  Foto: Erlend Kristiansen (arkiv)

Et vanlig syn i rushtiden. Flere reagerer nå på nyheten om utsatt Nordhordlandstunnel. Foto: Erlend Kristiansen (arkiv)

- Jeg er ikke skuffet. Bare veldig sint, skriver Even Sørland på Facebook.

Han er leder for Åsane Arbeiderparti.

Fredag formiddag kom nyheten om at Statens vegvesen må skyve på planleggingen av Nordhordlandstunnelen (som er planlagt mellom Vågsbotn og Nordhordlandsbrua).

Det melder BT.

- Jeg forventer nå at det blir ryddet opp og at vegvesenet får klar marsjordre om å fortsette arbeidet med planleggingen av Nordhordlandstunnelen, skriver Sørland på Facebook.

Tore Landmark, som representerer Folkets parti FNB, skriver at de er helt enige med Sørland.

Setter tunnelen på vent

Lange køer er et vanlig syn på E39 Klauvanes-Vågsbotn, og nå kommer Statens vegvesen med en dårlig nyhet for pendlerne. Foto: Erlend Kristiansen (arkiv)

Lange køer er et vanlig syn på E39 Klauvanes-Vågsbotn, og nå kommer Statens vegvesen med en dårlig nyhet for pendlerne. Foto: Erlend Kristiansen (arkiv)

Statens vegvesen setter ny nordhordlandstunnel på vent, melder Bergens Tidende.

Avisen har fått nyss i at Statens vegvesen har bestemt seg for å skyve på planleggingen av den etterlengtede tunnelen på E39 gjennom Åsane.

I en kommentar til BT sier prosjektdirektør i Statens vegvesen, Kjartan Hove at de har startet opp planarbeidet, men er kommet i en klemme.

Årsaken skal være at regjeringen har kuttet kraftig i planleggingsmidlene. Derfor har Vegvesenet bestemt seg med å vente med å starte opp arbeidet med ny reguleringsplan.

Dette vil gjøre det vanskelig å rekke en byggestart i 2025.

– Vi ønsker ikke å bruke masse penger på planlegging nå, når det ikke kommer penger til oppstart før i 2028 eller 2029, sier Hove.

Han viser til at regjeringen har varslet kutt i veibygging, og legger til at:

– Det kommer mindre penger, og da må vi være mer presise på hvor vi bruker dem.

Arbeidet er nå ferdig

Klokken 21.37 meldte Statens vegvesen at arbeidet på E39, ved den gamle bomstasjonen i Sandviken, er ferdig.

Trafikken flyter fint igjen.

Lange køer på E39

Grunnet arbeid ved den gamle bomstasjonen i Sandviken er ett felt inn mot sentrum stengt. Det skaper kø-kaos inn mot sentrum, melder Statens vegvesen.

Arbeidet startet klokken 19 onsdag kveld og det vil vare stengt frem til midnatt.

Folk blir oppfordret til å kjøre en alternativ rute inn til sentrum, melder SVV.

BT: 19-åring mistenkt for å ha kjørt i narkorus

Bergens Tidende melder at UP stanset en 19 år gammel mann ved E39 på Haukås i onsdag morgen.

– Han er mistenkt for å ha kjørt mens han var påvirket av narkotika. Politiet har kjørt ham til legevakten i Bergen for blodprøve, sier operasjonsleder Stine Mjelde i Vest politidistrikt, til BT.

Flere E39-tunneler stenges i kveld

Foto: Arkiv

Foto: Arkiv

Stadig vekk må flere tunneler på E39 til og fra Åsane holde nattestengt for at det skal utføres veiarbeid. Det gjelder også i natt.

Statens Vegvesen stenger følgende tunneler:

  • Fløyfjellstunnelen sørgående løp fra kl. 22.00 til kl. 05.30
  • Fløyfjellstunnelen nordgående løp fra kl. 22.00 til kl. 05.30
  • Eidsvågtunnelen nordgående løp fra kl. 22.00 til kl. 05.30

9 forelegg og et prikkebeslag

Fredag kveld hadde en UP-patrulje to kontroller langs E39.

Først i det nordgående felt på nordsiden av Eikåstunnelen fra cirka klokken 21 til 23. Der fikk ni bilister forenklet forelegg for høy fart.

I tillegg ble en fører anmeldt og fikk førerkortet inndratt på grunn av for mange prikker. Vanligvis fører 83 km/t i 60-sonen til 9300 kroner i bot og tre prikker på førerkortet, men her ble det altså beslag også – fordi sjåføren hadde «samlet opp» minst åtte prikker.

Videre, fra rundt kl. 23.50 til 00.50, fikk tre bilister forelegg på Nordhordlandsbrua. Høyeste hastighet var på 80 km/t. Her har det for første gang på flere år blitt 70-sone over hele broen, etter at det langvarige vedlikeholdsarbeidet nylig ble avsluttet.

NH-brua: UP stoppet tre raske sjåfører her natt til lørdag. Foto: Erlend Kristiansen (arkiv)

NH-brua: UP stoppet tre raske sjåfører her natt til lørdag. Foto: Erlend Kristiansen (arkiv)

Tut og kjør over ­broen – årevis med arbeid er endelig ferdig

Byggeleder Gunnar Juuhl i Statens vegvesen. Foto: Kjell Arne Steinsvik (arkiv)

Byggeleder Gunnar Juuhl i Statens vegvesen. Foto: Kjell Arne Steinsvik (arkiv)

Arbeidet med å overflatebehandle Nordhordlandsbrua på E39 er tilnærmet ferdig og trafikken går nå som normalt.

– Det er veldig godt å si at vi er ferdige. Vi har «presset på» entreprenør og de har stått på og utnyttet det fine høstværet, sier Gunnar Juuhl, byggeleder i Statens vegvesen.

Han kom inn i prosjektet i fjor høst og overtok et arbeid som skulle ha vært ferdig for flere år siden.

Det var i 2015 at Staten vegvesen lyste ut et oppdrag om fullstendig fjerning av overflatebehandling og påføring av ny i form av metallisering og flere lag maling på tusenvis av kvadratmeter.

Men arbeidet ble mer omfattende enn det anbudsvinneren BMO Entreprenør og vegvesenet hadde sett for seg.

Nå er det endelig 70 km/t over hele Nordhordlandsbrua. Foto: Erlend Kristiansen

Nå er det endelig 70 km/t over hele Nordhordlandsbrua. Foto: Erlend Kristiansen

Fotgjengerfelt-aksjonen skapte trafikkaos: – Kampviljen er stor

– Kampviljen er stor, sier aksjoinst Roy Hegglund til Bare Åsane fra fotgjengerfeltet på Hylkje.  Foto: Anne-Lise Nordpoll

– Kampviljen er stor, sier aksjoinst Roy Hegglund til Bare Åsane fra fotgjengerfeltet på Hylkje. Foto: Anne-Lise Nordpoll

Mellom klokken 15 og 16 onsdag ettermiddag aksjonerte rundt 30 personer på Hylkje, noe som skapte store trafikale utfordringer på en allerede svært trafikkert vei.

Trafikkoperatør Marianne Hove i Statens vegvesen sier til Bare Åsane at bilistene må vise ekstra mye tålmodighet denne ettermiddagen.

Til BÅ sin utsendte på Hylke forteller aksjonist Roy Hegglund at målet ikke er å ramme bilistene, men sette lys på saken.

– Det er slutt på tålmodigheten vår nå. Nok er nok. Nå er det alvor, sier Hegglund og tilføyer.

– Det må bevilges penger slik at Nordhordlandtunnelen kan bygges.

– Hvor lenge kan dere holde på å aksjonere?

– Kampviljen er stor og vi kan holde på lenge, responderer han.

Avslutningsvis forteller han at de aller fleste bilistene støtter aksjonen ved å tute med hornene.

Men.

– Noen reagerer også negativt. Sånn er det bare.

Aksjonistene trykker på knappen for så å gå frem og tilbake i fotgjengerfeltet. Statens vegvesen har justert tiden på reguleringen, men det skaper fremdeles trafikale utfordringer.  Foto: Anne-Lise Nordpoll

Aksjonistene trykker på knappen for så å gå frem og tilbake i fotgjengerfeltet. Statens vegvesen har justert tiden på reguleringen, men det skaper fremdeles trafikale utfordringer. Foto: Anne-Lise Nordpoll

Hegglund opplyser at 15 personer har mistet livet på strekningen siden 1994.  Foto: Anne-Lise Nordpoll

Hegglund opplyser at 15 personer har mistet livet på strekningen siden 1994. Foto: Anne-Lise Nordpoll

Trafikkulykke på Nordhordlandsbrua

En bil kjørte inn i en betongkant på Nordhordlandsbrua torsdag. Det skapte naturlig nok mye kø i området. Foto: Monica Skjelanger Reknes

En bil kjørte inn i en betongkant på Nordhordlandsbrua torsdag. Det skapte naturlig nok mye kø i området. Foto: Monica Skjelanger Reknes

Rett før klokka 11 torsdag formiddag fikk politiet melding om en trafikkulykke på Nordhordlandsbrua.

Ifølge politiet kjørte en bil med to personer i et rekkverk. Begge personene er ute av bilen og er bevisste og oppegående.

En må vente en del trafikale problem.

Klokka 12.06 meldte Vegtrafikksentralen at det er kø på stedet.

Politiet sin operasjonssentral har foreløpig ikke svart på telefon.

Klokken 12.51 meldte Vegtrafikksentralen at broen var ryddet og at det er fri ferdsel.

Politiet oppretter sak på hendelsen. To personer ble fraktet til legevakt med ambulanse.

Det er ikke mistanke om ruskjøring.

I 13-tiden var det lange køer nordover på E39 mellom Vågsbotn og Nordhordlandsbrua. Foto: Marielle Tøsse

I 13-tiden var det lange køer nordover på E39 mellom Vågsbotn og Nordhordlandsbrua. Foto: Marielle Tøsse

Hun vil takke den snarrådige bilisten, som hindret en bilulykke

Sandra Midtgård Sivertsen. Foto: Privat

Sandra Midtgård Sivertsen. Foto: Privat

Sandra Midtgård Sivertsen vil gjerne rette en stor takk til mannen som grep inn og kanskje forhindret en stygg ulykke på E39.

Men hun vet ikke hvem han er. Hun skriver:

"Det er ein regntung, tysdag morgon. Eg køyrer mi vande pendlarrute mellom Bergen og Alver.

Bilradioen spelar P3morgon, som presenterer ei ny podkast om kvinner i media, «Unnskyld» har dei kalla den.

På strekket før Hordviktunnelen vert eg brått merksam på blinkande lys innimellom bilane i motgåande felt.

Blinka kjem frå ein Pickup, ekstra utstyrt med langlys blinkar han febrilsk.

Eg har éin bil framføre meg, og me sakkar begge farten for å, like febrilsk, forstå kva denne morgon-diskoen skuldast.

Då ser eg det; hjulet på ustø kurs rett mot oss. Eg tenkjer «ikkje treff meg, ikkje treff...»

Det treff ikkje meg, men rett inn i sida på bilen framføre meg, som Pickup-diskoen til alt hell tilnærma har stoppa.

Pickupen svingar ut av si bane, stiller seg på tvers av felta og blokkerer då trafikken i begge retningar.

Ut av Pickupen stig han, Superhelten.

Med sneipen i munnvika lyfter han opp hjulet, utvekslar så eit par kjappe ord med han som fekk det i sida.

Hjulet sin eigar kjem joggande mot han på mi oppløpsside, og Superhelten overrekker det.

Så, like rask som han dukka opp, er han borte. I ekte Superhelt-stil.

Eg prøver meg på ein tommel opp i det han køyrar forbi meg, ein gest som på ingen måte er svarande til mi takksemd.

Eg er så takksam for super(handle)krafta som hindra at eg, og fleire med meg, vart treft av hjulet i ein fart på 70km/t.

Han såg neppe tommelen min. Eg vonar difor at superheltar les Bare Åsane: Takk!"

Vil utrede to alternativer for sørlige del av Fløyfjelltunnelen

Foto: Ingrid Feet Bjørgo/Statens vegvesen

Foto: Ingrid Feet Bjørgo/Statens vegvesen

E39 Fløyfjelltunnelen skal forlenges til Eidsvåg som følge av Bybanen til Åsane. I tillegg skal søndre del oppgraderes i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften.

Statens vegvesen vil utrede mulighet for å tilrettelegge for tovegs-trafikk i ett løp i søndre del av Fløyfjelltunnelen. Det skriver de i en pressemelding.

Alternativene vegvesenet går videre med å utrede er:

  • B) bygging av ett nytt løp og utvidelse av nordgående løp
  • C) bygging av to nye tunnelløp

To verdianalyser av Fløyfjelltunnelen sør, en intern og en ekstern, ligger til grunn for vegvesenets videre arbeid med oppgradering av E39 Fløyfjelltunnelen. I verdianalysene er det sett på ulike løsninger for å redusere anleggskostnader, øke den samfunnsøkonomiske nytten og redusere transportkostnadene, står det i pressemeldingen fra Statens vegvesen.

I tråd med konklusjonen i begge analysene er Statens vegvesen sin faglige anbefaling å jobbe videre med alternativ B og C

– Vi vil nå avklare med Samferdselsdepartementet hvilke overordnede vurderinger som skal ligge til grunn for vårt videre arbeid, sier utbyggingsdirekør Kjell Inge Davik i pressemeldingen.

Her må du senke farten

Foto: Kjell Arne Steinsvik (arkiv)

Foto: Kjell Arne Steinsvik (arkiv)

Kjører du nordover på E39? Da må du regne med å senke farten over Nordhordlandsbrua.

I natt (fredag 1. april) ble det nemlig på ny innsnevring av veibanen over Nordhordlandsbrua.

Samtidig ble det innført 50-sone og fartshumper på deler av broen.

Statens vegvesen tar nå fatt på innspurten av overflatebehandlingen på broen.

For trafikantene blir det derfor tilbake til det som har vært normalen en god stund.

– Vi tar sikte på å være så effektive som vi kan i innspurten, slik at ulempene blir så få og små som mulig for trafikantene, sier byggeleder Gunnar Juuhl i Statens vegvesen i en pressemelding.

Arbeidet startet i august 2015 og skal etter planen nå være ferdig til 1. august i år.

Trafikken flyter fint

Slik så det ut på E39 ved Vågsbotn 8.30 tirsdag.   Foto: Statens vegvesen, webcamera.

Slik så det ut på E39 ved Vågsbotn 8.30 tirsdag. Foto: Statens vegvesen, webcamera.

Det har vært god flyt i morgenrushet, og i 8-tiden var det ikke rare køene å snakke om.

Dersom det skjer endringer, eller du har noe å melde fra trafikken, må du gjerne sende bilder!

Grønt og skjønt. Litt gult enkelte steder, men alt annet enn rødt må sies å være positivt.  Foto: Google Maps

Grønt og skjønt. Litt gult enkelte steder, men alt annet enn rødt må sies å være positivt. Foto: Google Maps

Her er det stengt i natt

Stenges i natt: Eidsvågtunnelen er stengt i natt. Foto: Daniela Elvebakk Mala

Stenges i natt: Eidsvågtunnelen er stengt i natt. Foto: Daniela Elvebakk Mala

I natt mellom klokken 22 og 05:30 vil Eidsvågtunnelen i Bergen være stengt i retning mot Bergen, melder Statens vegvesen.

Veien vil også være stengt i det samme tidsrommet torsdag 18. mars.

Utrykningskjøretøy kan passere.

Ber kommunen godkjenne trasévalg for ny E39

Står på sitt: Statens vegvesen står fast på sitt valg av trasé når ny E39 skal bygges fra Arna til Klauvaneset. Foto: Skjermbilde: Statens vegvesen

Står på sitt: Statens vegvesen står fast på sitt valg av trasé når ny E39 skal bygges fra Arna til Klauvaneset. Foto: Skjermbilde: Statens vegvesen

I dag har Statens vegvesen sendt kommunedelplan for E16/E39 Arna-Vågsbotn-Klauvaneset til Bergen kommune for 2. gangs behandling, det melder Statens vegvesen selv på sine nettsider.

De opprettholder sin anbefaling av alternativ S1a-N1.

Det gjeldene alternativet har fått mange reaksjoner og hele 63 tilbakemeldinger i tiden det lå på høring. Slik oppsummerer Vegvesenet selv de viktigste hovedtrekkene i tilbakemeldingene:

  • Stor oppslutning om at det snarest må bygges lang tunnel i nord, men det er delte meninger om endepunkt for tunnel. Statsforvalter ønsker nytt vestlig alternativ utredet.
  • Sterk motstand og kritikk mot anbefalt lang dagsone mellom Botn og Vågsbotn i sør. Mange stiller spørsmål ved behovet for ny veg mellom Arna og Vågsbotn.
  • Innsigelsesmyndigheter har ikke varslet innsigelse knyttet til daglinjer.
  • Flere innspill om kollektivprioritering og reduksjon i vegstandard.
  • Klart ønske om at videre planlegging deles opp i to separate reguleringsplaner

Selv om Vegvesenet opprettholder sin anbefaling på tross av tilbakemeldingene, har de gjort noen tilpasninger.

Hele rapporten som er sendt til Bergen kommune, og mer informasjon finner du her.

Eidsvågtunnelen stengt mot sentrum

Entreprenør ble varslet, og tunnelen ble åpnet igjen etter kort tid.

Årsaken til stengingen var en gjenstand i veibanen, melder veitrafikksentralen (VTS) via Twitter.

Det er ikke kjent hvilken gjenstand det var snakk om.

Askeland reagerer: – Tunnelen tåler ikke mer utsetting

Fylkesordfører i Vestland, Jon Askeland (SP), reagerer kraftig på at tunnelen mellom Vågsbotn og Klauvaneset blir utsatt.

Fylkesordfører i Vestland, Jon Askeland (SP), reagerer kraftig på at tunnelen mellom Vågsbotn og Klauvaneset blir utsatt.

Fylkesordfører Jon Askeland (Sp) reagerer kraftig på vedtaket Statens vegvesen kom med i går.

– All planlegging har siktet seg inn på byggestart i 2026, og dette har vært signalet fra Statens vegvesen også nylig. Denne tunnelen tåler ikke mer utsetting, sier Askeland til Strilen.

Han maner derfor, ifølge Strilen, til kamp, for å få snudd vedtaket, om at arbeidet med den nye tunnelen mellom Vågsbotn og Klauvaneset tidligst kan starte i 2028.

Vil utsette bygging av tunnel i Åsane nord

E39 frå Vågsbotn til Klauvaneset er ikke bygd for den trafikken strekket har i dag. Foto: Erlend Kristiansen/arkiv

E39 frå Vågsbotn til Klauvaneset er ikke bygd for den trafikken strekket har i dag. Foto: Erlend Kristiansen/arkiv

Ny tunnel mellom Vågsbotn og Klauvaneset er satt opp som en av 13 prioriterte nasjonale veistrekninger. Men nå melder Statens vegvesen at de tidligst kan begynne på den i 2028. Det melder BT.

Veistrekket er en del av ringvei øst, og kom med i NTP i 2021 etter lange protestaksjoner for å få den med. Men nå blir det altså ikke byggestart i 2026 eller 2027 slik Vegvesenet tidligere har lovet.

«For ringvei øst har en for Vågsbotn-Klauvaneset og Arna-Vågsbotn en kommunedelplan til godkjenning i Bergen kommune, og byggestart i perioden 2028–2033 vil være mulig», skriver Vegvesenet i sin plan, ifølge BT.