Torsdag klokken 14.05 fikk politiet inn flere meldinger om en mann som kjørte i feil kjøreretning på E39 i Åsane.
Patruljen fant etter hvert bilen i nærheten av Ikea. Det viste seg at føreren var en mann i 90-årene, og mannen ble fratatt førerkortet, opplyser politibetjent Torbjørn Mørk.
Det blir opprettet sak, og helsepersonell skal vurdere om mannen kan fortsette å kjøre bil eller ikke.
Som Bare Åsane kunne melde tidligere i dag, er Bunnpris i gang med å bygge en helt ny butikk. Kjededirektøren for Bunnpris i region Vest håper butikken vil bidra til å avlaste trafikken.
For på E39 like ovenfor den nye butikken, kjører det rundt 18-19.000 kjøretøy forbi hver eneste dag, viser statistikk fra Statens vegvesen.
Og på strekket mellom Hylkje og Haukås er det i dag tre lysregulerte kryss, til frustrasjon for mange pendlere.
På toppen av dette er det mange avkjøringer, der det senest torsdag kveld var en ulykke ved en av disse.
Statistikk viser også at det har vært en rekke ulykker i Steinestø-krysset opp gjennom årene.
Vil et nytt lyskryss være mer aktuelt nå?
Bare Åsane har flere ganger forsøkt å Statens vegvesen til å fortelle hva de tenker om saken. De har foreløpig ikke svart oss, men vi skal selvsagt holde deg oppdatert når vi får et svar.
Hva tenker du om saken? Send oss gjerne dine meninger til tips@bareasane.no.
I natt skal det rives rekkverk og monteres nytt fra rundkjøring/kryss Tertnesveien/Ervikveien/Åsamyrane og 150 meter langs E39 i retning Bergen sentrum.
Dette melder Statens vegvesen.
Arbeidet medfører manuell trafikkdirigering og litt ventetid.
Har du kjørt på E39 mellom Klauvaneset og Vågsbotn på kveldstid etter klokken 21 de siste dagene, så har du kanskje lagt merke til arbeid og manuell dirigering på strekningen.
Grunnen er fordi Statens vegvesen holder på med å rive gammelt og montere nytt rekkverk på strekningen mellom Haukås og Hylkje. Dermed kan det bli litt kø og ventetid innimellom, men trolig vil det ikke påvirke trafikken for mye.
Arbeidet går for seg i perioden 15. januar til 15. februar fra kl. 21 til 05.30 neste dag. Dette gjelder på hverdager, men det kan også bli utført arbeid i helgene.
Strekningen har en årsdøgntrafikk (ÅDT) opp mot 20.000 kjøretøy i døgnet og har vært svært ulykkesutsatt. Tirsdag kom det melding om at det kan bli byggestart for ny vei i 2027.
Manglende dokumentasjon på at to av tre entreprenører ikke er kvalifisert for jobben gjør at anbudet om rehabilitering av Glaskartunnelen må lyses ut på nytt.
Ved anbudrundens slutt den 21. november ble det klart at bare en av entreprenørene, OneCo Infra, var kvalifisert til oppdraget. De to andre, Mesta og Fyllingen Maskin, var ikke kvalifisert, noe som gjorde at det ikke ble reell konkurranse, melder Veier24.no.
Oppdraget innebærer full oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner og alt av anleggs- og byggteknisk utstyr i de to tunnelløpene, nye grøfter, sprenging, bergsikring og ny vann- og frostsikring.
I forbindelse med at Glaskartunnelen skal oppgraderes, har Statens vegvesen hatt en anbudskonkurranse gående mellom entreprenører for å sikre best mulig tilbud.
Fristen for å melde sin interesse gikk ut 21. november, og vegvesenet har kun tre entreprenører på blokken.
Ingen av disse blir valgt, skriver vegvesenet i en pressemelding:
– Vegvesenet har studert papirene fra de tre entreprenørene nøye. Dessverre har vi konkludert med at bare den ene av de tre har levert dokumentasjon på at de er kvalifisert for jobben, noe som gjør at vi ikke har reell konkurranse her, sier byggeleder Kristian Dahle Sylta i Statens vegvesen.
– Vi velger derfor å avlyse denne konkurransen, og lyse ut på nytt igjen når karenstida for å klage er ute. Det betyr i praksis ny utlysning rundt årsskiftet, sier Dahle Sylta.
Vegvesenet skriver at det skal gjøres full oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner, samt alt av anleggs- og byggeteknisk utstyr i de to tunnelløpene. Nye grøfter, sprenging, sikring av berg og ny vann- og frostsikring inngår i arbeidet, samt at det skal åpnes opp for toveis trafikk gjennom ett tunnelløp.
Rundt 20 personer iført gul vest aksjonerte i dag på Hylkje. Dette utførte de med å gå over veien så ofte som mulig, mellom klokken 12.00-13.00.
Det var senest en aksjon på mandag i rushtiden, som var en reaksjon på at Statens vegvesen setter planleggingen av ny nordhordlandtunnel på vent.
Der møtte BÅ en oppgitt aksjonsleder.
– Vi er mektig lei av å alltid bli nedprioritert. Det prosjektet som visstnok er viktigere enn dette, og som gjør at planleggingsmidlene blir tatt fra dette prosjektet, er å lage motorvei mellom Bokn og Stord, uttalte Jørund Vandvik.
Åsane Ap-leder Even Sørland, og Alver-leder Pål Adrian Ryen var med å aksjonerte på Hylkje mandag morgen. Dette mener de om nedprioriteringen av Nordhordlandtunnelen:
- Dette er et demokratisk problem. Stortinget har bestemt at dette prosjektet skal prioriteres med byggestart fra 2026. Og når regjeringen da kutter i sekkeposten til Statens vegvesen, og de svarer med å skyve på planleggingen, så ender en opp i en situasjon der byråkratiet tar makten, sier Tveito.
Han mener det er Ap sitt ansvar å rydde opp i situasjonen.
- Dette er udemokratisk, og Ap må sørge for at det er nok penger i den sekkeposten til at det er mulig å realisere de prosjektene som skal realiseres, sier han.
Han lover at Nordhordland næringslag er på ballen og jobber på for at det Statens vegvesen nå varsler ikke skal skje.
- Jeg er ikke skuffet. Bare veldig sint, skriver Even Sørland på Facebook.
Han er leder for Åsane Arbeiderparti.
Fredag formiddag kom nyheten om at Statens vegvesen må skyve på planleggingen av Nordhordlandstunnelen (som er planlagt mellom Vågsbotn og Nordhordlandsbrua).
- Jeg forventer nå at det blir ryddet opp og at vegvesenet får klar marsjordre om å fortsette arbeidet med planleggingen av Nordhordlandstunnelen, skriver Sørland på Facebook.
Tore Landmark, som representerer Folkets parti FNB, skriver at de er helt enige med Sørland.
Statens vegvesen setter ny nordhordlandstunnel på vent, melder Bergens Tidende.
Avisen har fått nyss i at Statens vegvesen har bestemt seg for å skyve på planleggingen av den etterlengtede tunnelen på E39 gjennom Åsane.
I en kommentar til BT sier prosjektdirektør i Statens vegvesen, Kjartan Hove at de har startet opp planarbeidet, men er kommet i en klemme.
Årsaken skal være at regjeringen har kuttet kraftig i planleggingsmidlene. Derfor har Vegvesenet bestemt seg med å vente med å starte opp arbeidet med ny reguleringsplan.
Dette vil gjøre det vanskelig å rekke en byggestart i 2025.
– Vi ønsker ikke å bruke masse penger på planlegging nå, når det ikke kommer penger til oppstart før i 2028 eller 2029, sier Hove.
Han viser til at regjeringen har varslet kutt i veibygging, og legger til at:
– Det kommer mindre penger, og da må vi være mer presise på hvor vi bruker dem.
Bergens Tidende melder at UP stanset en 19 år gammel mann ved E39 på Haukås i onsdag morgen.
– Han er mistenkt for å ha kjørt mens han var påvirket av narkotika. Politiet har kjørt ham til legevakten i Bergen for blodprøve, sier operasjonsleder Stine Mjelde i Vest politidistrikt, til BT.
Fredag kveld hadde en UP-patrulje to kontroller langs E39.
Først i det nordgående felt på nordsiden av Eikåstunnelen fra cirka klokken 21 til 23. Der fikk ni bilister forenklet forelegg for høy fart.
I tillegg ble en fører anmeldt og fikk førerkortet inndratt på grunn av for mange prikker. Vanligvis fører 83 km/t i 60-sonen til 9300 kroner i bot og tre prikker på førerkortet, men her ble det altså beslag også – fordi sjåføren hadde «samlet opp» minst åtte prikker.
Videre, fra rundt kl. 23.50 til 00.50, fikk tre bilister forelegg på Nordhordlandsbrua. Høyeste hastighet var på 80 km/t. Her har det for første gang på flere år blitt 70-sone over hele broen, etter at det langvarige vedlikeholdsarbeidet nylig ble avsluttet.
Arbeidet med å overflatebehandle Nordhordlandsbrua på E39 er tilnærmet ferdig og trafikken går nå som normalt.
– Det er veldig godt å si at vi er ferdige. Vi har «presset på» entreprenør og de har stått på og utnyttet det fine høstværet, sier Gunnar Juuhl, byggeleder i Statens vegvesen.
Han kom inn i prosjektet i fjor høst og overtok et arbeid som skulle ha vært ferdig for flere år siden.
Det var i 2015 at Staten vegvesen lyste ut et oppdrag om fullstendig fjerning av overflatebehandling og påføring av ny i form av metallisering og flere lag maling på tusenvis av kvadratmeter.
Men arbeidet ble mer omfattende enn det anbudsvinneren BMO Entreprenør og vegvesenet hadde sett for seg.
Mellom klokken 15 og 16 onsdag ettermiddag aksjonerte rundt 30 personer på Hylkje, noe som skapte store trafikale utfordringer på en allerede svært trafikkert vei.
Trafikkoperatør Marianne Hove i Statens vegvesen sier til Bare Åsane at bilistene må vise ekstra mye tålmodighet denne ettermiddagen.
Til BÅ sin utsendte på Hylke forteller aksjonist Roy Hegglund at målet ikke er å ramme bilistene, men sette lys på saken.
– Det er slutt på tålmodigheten vår nå. Nok er nok. Nå er det alvor, sier Hegglund og tilføyer.
– Det må bevilges penger slik at Nordhordlandtunnelen kan bygges.
– Hvor lenge kan dere holde på å aksjonere?
– Kampviljen er stor og vi kan holde på lenge, responderer han.
Avslutningsvis forteller han at de aller fleste bilistene støtter aksjonen ved å tute med hornene.
E39 Fløyfjelltunnelen skal forlenges til Eidsvåg som følge av Bybanen til Åsane. I tillegg skal søndre del oppgraderes i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften.
Statens vegvesen vil utrede mulighet for å tilrettelegge for tovegs-trafikk i ett løp i søndre del av Fløyfjelltunnelen. Det skriver de i en pressemelding.
Alternativene vegvesenet går videre med å utrede er:
B) bygging av ett nytt løp og utvidelse av nordgående løp
C) bygging av to nye tunnelløp
To verdianalyser av Fløyfjelltunnelen sør, en intern og en ekstern, ligger til grunn for vegvesenets videre arbeid med oppgradering av E39 Fløyfjelltunnelen. I verdianalysene er det sett på ulike løsninger for å redusere anleggskostnader, øke den samfunnsøkonomiske nytten og redusere transportkostnadene, står det i pressemeldingen fra Statens vegvesen.
I tråd med konklusjonen i begge analysene er Statens vegvesen sin faglige anbefaling å jobbe videre med alternativ B og C
– Vi vil nå avklare med Samferdselsdepartementet hvilke overordnede vurderinger som skal ligge til grunn for vårt videre arbeid, sier utbyggingsdirekør Kjell Inge Davik i pressemeldingen.
Kjører du nordover på E39? Da må du regne med å senke farten over Nordhordlandsbrua.
I natt (fredag 1. april) ble det nemlig på ny innsnevring av veibanen over Nordhordlandsbrua.
Samtidig ble det innført 50-sone og fartshumper på deler av broen.
Statens vegvesen tar nå fatt på innspurten av overflatebehandlingen på broen.
For trafikantene blir det derfor tilbake til det som har vært normalen en god stund.
– Vi tar sikte på å være så effektive som vi kan i innspurten, slik at ulempene blir så få og små som mulig for trafikantene, sier byggeleder Gunnar Juuhl i Statens vegvesen i en pressemelding.
Arbeidet startet i august 2015 og skal etter planen nå være ferdig til 1. august i år.
I dag har Statens vegvesen sendt kommunedelplan for E16/E39 Arna-Vågsbotn-Klauvaneset til Bergen kommune for 2. gangs behandling, det melder Statens vegvesen selv på sine nettsider.
De opprettholder sin anbefaling av alternativ S1a-N1.
Det gjeldene alternativet har fått mange reaksjoner og hele 63 tilbakemeldinger i tiden det lå på høring. Slik oppsummerer Vegvesenet selv de viktigste hovedtrekkene i tilbakemeldingene:
Stor oppslutning om at det snarest må bygges lang tunnel i nord, men det er delte meninger om endepunkt for tunnel. Statsforvalter ønsker nytt vestlig alternativ utredet.
Sterk motstand og kritikk mot anbefalt lang dagsone mellom Botn og Vågsbotn i sør. Mange stiller spørsmål ved behovet for ny veg mellom Arna og Vågsbotn.
Innsigelsesmyndigheter har ikke varslet innsigelse knyttet til daglinjer.
Flere innspill om kollektivprioritering og reduksjon i vegstandard.
Klart ønske om at videre planlegging deles opp i to separate reguleringsplaner
Selv om Vegvesenet opprettholder sin anbefaling på tross av tilbakemeldingene, har de gjort noen tilpasninger.
Hele rapporten som er sendt til Bergen kommune, og mer informasjon finner du her.
– All planlegging har siktet seg inn på byggestart i 2026, og dette har vært signalet fra Statens vegvesen også nylig. Denne tunnelen tåler ikke mer utsetting, sier Askeland til Strilen.
Han maner derfor, ifølge Strilen, til kamp, for å få snudd vedtaket, om at arbeidet med den nye tunnelen mellom Vågsbotn og Klauvaneset tidligst kan starte i 2028.
Ny tunnel mellom Vågsbotn og Klauvaneset er satt opp som en av 13 prioriterte nasjonale veistrekninger. Men nå melder Statens vegvesen at de tidligst kan begynne på den i 2028. Det melder BT.
Veistrekket er en del av ringvei øst, og kom med i NTP i 2021 etter lange protestaksjoner for å få den med. Men nå blir det altså ikke byggestart i 2026 eller 2027 slik Vegvesenet tidligere har lovet.
«For ringvei øst har en for Vågsbotn-Klauvaneset og Arna-Vågsbotn en kommunedelplan til godkjenning i Bergen kommune, og byggestart i perioden 2028–2033 vil være mulig», skriver Vegvesenet i sin plan, ifølge BT.