Byrådet skal behandle sykkelveien gjennom Åsane
Onsdag 25. februar skal bystyret i Bergen følge opp arbeidet med sykkelstamveien som er planlagt langs E39 fra Flesland til Åsane.
Det er to delstrekninger som er interessante for åsabuen: Delstrekningen som går fra NHH til Eidsvåg, og delstrekningen som går fra Eidsvåg til Vågsbotn.
Strekningen NHH-Eidsvåg er en del av reguleringsplanen for Bybanen sitt byggetrinn 5 til Åsane, delstrekning 3 Eidsvågstunnelen - Tertneskrysset.
Planen er å lage bybanetunnel med en parallell gang og sykkeltunnel fra NHH til Eidsvåg.
Sykkelruten med sykkelvei og fortau skal følge bybanen gjennom det vestlige løpet i Eidsvågstunnelen. Det nordre løpet skal omklassifiseres til lokal vei mellom Sandviken og Eidsvåg.
Denne løsningen er avhengig av at gjennomgangstrafikken på dagens E39 blir flyttet til en ny, forlenget Fløyfjellstunnel.
Sykkelveien vil ikke kunne bygges før trafikken er lagt om mot slutten av anleggsperioden for bybanen.
Delstrekningen mellom Eidsvåg og Vågsbotn er del av reguleringsplanen for Bybanen sitt byggetrinn 5 til Åsane, delstrekning 3 og 4.
– Strekningen mangler tilbud til gående og syklende i dag, med sykling kun i blandet trafikk, på smale fortau eller gang - og sykkelvei. Det er mye biltrafikk og kollektivtrafikk på strekningen, heter det i meldingen om sykkelstamvei.
Hovedsykkelruten vil følge vestsiden av Ervikveien, videre langs Griggastemma, Åsanemyrane på østsiden av C-tomten, og Litleåsvegen og Liamyrane til kanalen mellom Liavatnet og Forvatnet. Deretter krysser den kanalen på ny bro ved det framtidige bybanestoppet Nyborg.
I tillegg til hovedsykkelruten skal det også etableres lokalt sykkelnett i Åsane.
Reguleringsplanene skal behandles våren 2023 og byggestart vil være tidligst i 2024.
Hele meldingen om sykkelstamveien kan leses på Bergen kommune sine nettsider.