Onsdag 25. februar skal bystyret i Bergen følge opp arbeidet med sykkelstamveien som er planlagt langs E39 fra Flesland til Åsane.
Det er to delstrekninger som er interessante for åsabuen: Delstrekningen som går fra NHH til Eidsvåg, og delstrekningen som går fra Eidsvåg til Vågsbotn.
Strekningen NHH-Eidsvåg er en del av reguleringsplanen for Bybanen sitt byggetrinn 5 til Åsane, delstrekning 3 Eidsvågstunnelen - Tertneskrysset.
Planen er å lage bybanetunnel med en parallell gang og sykkeltunnel fra NHH til Eidsvåg.
Sykkelruten med sykkelvei og fortau skal følge bybanen gjennom det vestlige løpet i Eidsvågstunnelen. Det nordre løpet skal omklassifiseres til lokal vei mellom Sandviken og Eidsvåg.
Denne løsningen er avhengig av at gjennomgangstrafikken på dagens E39 blir flyttet til en ny, forlenget Fløyfjellstunnel.
Sykkelveien vil ikke kunne bygges før trafikken er lagt om mot slutten av anleggsperioden for bybanen.
Delstrekningen mellom Eidsvåg og Vågsbotn er del av reguleringsplanen for Bybanen sitt byggetrinn 5 til Åsane, delstrekning 3 og 4.
– Strekningen mangler tilbud til gående og syklende i dag, med sykling kun i blandet trafikk, på smale fortau eller gang - og sykkelvei. Det er mye biltrafikk og kollektivtrafikk på strekningen, heter det i meldingen om sykkelstamvei.
Hovedsykkelruten vil følge vestsiden av Ervikveien, videre langs Griggastemma, Åsanemyrane på østsiden av C-tomten, og Litleåsvegen og Liamyrane til kanalen mellom Liavatnet og Forvatnet. Deretter krysser den kanalen på ny bro ved det framtidige bybanestoppet Nyborg.
I tillegg til hovedsykkelruten skal det også etableres lokalt sykkelnett i Åsane.
Reguleringsplanene skal behandles våren 2023 og byggestart vil være tidligst i 2024.
I et vedtak sier fylkeslaget til Arbeiderpartiet at første byggetrinn på Ringvei Øst må veien fra Vågsbotn til Klauvaneset.
Vestland Ap krever at Statens Vegvesen prioriterer slik at dette veistykket kan bli planlagt og bygget ut raskest mulig.
Videre heter det at veien må realiseres i første periode av den gjeldende Nasjonal Transportplan, og at byggingen av Ringvei Øst må ta hensyn til jordvern.
Samtidig slår fylkespartiet fast at fergefri E39 med bro over Bjørnafjorden eller en indre trase, er et mål.
"E39 skal ha ei sørleg kryssing ved Langenuen. Arbeidet med utgreiing av indre trase skal starte straks, samtidig som en sikrer fremdrift i arbeidet med reguleringsplanen for bru over Bjørnafjorden.
Endelig vedtak for valg av trasé vert teke når sammenliknbare kunnskapsgrunnlag for begge alternativer føreligg" står det i vedtaket, som ble gjort på årsmøtet tidligere denne måneden.
Etter en ettermiddag med den vanlige ettermiddagskorken i trafikken mot nord gjennom Vågsbotn-krysset, er det nå er glede å kunne melde at køtiden er over for i dag!
Akkurat nå er det faktisk litt mindre trafikk enn vanlig på denne tiden av døgnet.
Skal du ut et kjapt ærend og kjører bil, er altså timingen god nå!
– All planlegging har siktet seg inn på byggestart i 2026, og dette har vært signalet fra Statens vegvesen også nylig. Denne tunnelen tåler ikke mer utsetting, sier Askeland til Strilen.
Han maner derfor, ifølge Strilen, til kamp, for å få snudd vedtaket, om at arbeidet med den nye tunnelen mellom Vågsbotn og Klauvaneset tidligst kan starte i 2028.