Bare Åsane er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer.
Bybanen

Snart løper fristen ut – Planene for Fløyfjellstunnelen skal vedtas

Rød markering viser planområdet. Foto: Bergen kommune

Rød markering viser planområdet. Foto: Bergen kommune

Denne våren skal planene for Bybanen til Åsane og ny Fløyfjellstunnel vedtas.

Forslag om forlengelse av Fløyfjellstunnelen med breddeutvidelse og oppgradering er ute på høring med frist 4. april.

Onsdag har Statens Vegvesen og Plan- og bygningsetaten åpen kontordag hvor de ønsker innspill til dette planforslaget.

Forslaget omhandler å erstatte Fløyfjellstunnelen med to helt nye løp fra Nygårdstangen til Eidsvåg. Disse nye løpene skal kobles på eksisterende tunnel rundt 150 meter inn i fjellet.

150 meter inne i Fløyfjellstunnelen kan det komme to nye løp. Foto: Arkiv

150 meter inne i Fløyfjellstunnelen kan det komme to nye løp. Foto: Arkiv

Løpene skal gjøres bredere og muliggjør dermed trafikk i begge retninger. Det gjør at Bryggen kan falle bort som omkjøringsvei.

Dette vil koste rundt syv milliarder kroner.

Dersom alt klaffer, kan arbeidet med å bygge to nye løp fra Nygårdstangen til Eidsvåg komme i gang i 2025 eller 2026.

Her kan du følge saker om Bybanen.

Hva tenker du om forslaget? Send en e-post til tips@bareasane.no.

Rød strek viser koblingspunkt mellom Fløyfjellstunnelen sør og forlenget tunnel mot Eidsvåg. Foto: Bergen kommune

Rød strek viser koblingspunkt mellom Fløyfjellstunnelen sør og forlenget tunnel mot Eidsvåg. Foto: Bergen kommune

Byrådet skal behandle sykkelveien gjennom Åsane

Arbeidet med å lage ny sykkelstamvei går fremover. Foto: Bilde av meldingen som skal innom byrådet onsdag.

Arbeidet med å lage ny sykkelstamvei går fremover. Foto: Bilde av meldingen som skal innom byrådet onsdag.

Onsdag 25. februar skal bystyret i Bergen følge opp arbeidet med sykkelstamveien som er planlagt langs E39 fra Flesland til Åsane.

Det er to delstrekninger som er interessante for åsabuen: Delstrekningen som går fra NHH til Eidsvåg, og delstrekningen som går fra Eidsvåg til Vågsbotn.

Strekningen NHH-Eidsvåg er en del av reguleringsplanen for Bybanen sitt byggetrinn 5 til Åsane, delstrekning 3 Eidsvågstunnelen - Tertneskrysset.

Planen er å lage bybanetunnel med en parallell gang og sykkeltunnel fra NHH til Eidsvåg.

Sykkelruten med sykkelvei og fortau skal følge bybanen gjennom det vestlige løpet i Eidsvågstunnelen. Det nordre løpet skal omklassifiseres til lokal vei mellom Sandviken og Eidsvåg.

Denne løsningen er avhengig av at gjennomgangstrafikken på dagens E39 blir flyttet til en ny, forlenget Fløyfjellstunnel.

Sykkelveien vil ikke kunne bygges før trafikken er lagt om mot slutten av anleggsperioden for bybanen.

Delstrekningen mellom Eidsvåg og Vågsbotn er del av reguleringsplanen for Bybanen sitt byggetrinn 5 til Åsane, delstrekning 3 og 4.

– Strekningen mangler tilbud til gående og syklende i dag, med sykling kun i blandet trafikk, på smale fortau eller gang - og sykkelvei. Det er mye biltrafikk og kollektivtrafikk på strekningen, heter det i meldingen om sykkelstamvei.

Hovedsykkelruten vil følge vestsiden av Ervikveien, videre langs Griggastemma, Åsanemyrane på østsiden av C-tomten, og Litleåsvegen og Liamyrane til kanalen mellom Liavatnet og Forvatnet. Deretter krysser den kanalen på ny bro ved det framtidige bybanestoppet Nyborg.

I tillegg til hovedsykkelruten skal det også etableres lokalt sykkelnett i Åsane.

Reguleringsplanene skal behandles våren 2023 og byggestart vil være tidligst i 2024.

Hele meldingen om sykkelstamveien kan leses på Bergen kommune sine nettsider.

Vil det se slik ut i fremtiden?

Møtet om delstrekning 2 (Sandviken) blir på NHH. Og slik kan området rundt NHH se ut når Bybanen kommer. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult  ‌

Møtet om delstrekning 2 (Sandviken) blir på NHH. Og slik kan området rundt NHH se ut når Bybanen kommer. Foto: Skjermbilde fra Bergen kommunes presentasjon/Norconsult ‌

I oktober ble det vedtatt å legge planforslaget for Bybanen til Åsane ut for høring.

Bergen kommune har arrangert en rekke åpne informasjonsmøter i løpet av november.

24. november blir det møte om delstrekning 2, som omhandler Sandviken og hovedsykkelruten i Sandviken. Møtet blir arrangert på Norges Handelshøyskole.

Du kan lese mer om møtet her.

Vil du holde deg oppdatert om siste nytt om Bybanen? Klikk her! Har du tips eller innspill til vår dekning om Bybanen til Åsane? Send oss gjerne en melding på tips@bareasane.no eller via vår Facebook-side.

Går av som Bybane-sjef på dagen

Håkon Rasmussen Foto: Vestland fylkeskommune

Håkon Rasmussen Foto: Vestland fylkeskommune

Håkon Rasmussen går av på dagen, melder Vestland fylkeskommune i en pressemelding.

Bergensavisen omtalte nyheten først.

– Avdelingsdirektør for mobilitet og kollektivtransport i Vestland fylkeskommune, Håkon Rasmussen, går ut av stillingen med virkning fra i dagens dato, skriver fylkeskommunen.

– Etter flere krevende politiske saker og medieoppslag den siste tiden, opplever jeg ikke lenger nødvendig tillit fra politisk side som avdelingsdirektør. Jeg har derfor bedt om avløsning i stillingen, sier Rasmussen.

Eiendomsdirektør Jostein Fjærestad er konstituert i stillingen som avdelingsdirektør for mobilitet og kollektivtransport.

Milliardsprekk for Bybanen

Bybanen til Fyllingsdalen i Bergen blir rundt en milliard kroner dyrere enn budsjettert. Vestland fylkeskommune tar selvkritikk etter budsjettsmellen. Foto: Marit Hommedal / NTB

Bybanen til Fyllingsdalen i Bergen blir rundt en milliard kroner dyrere enn budsjettert. Vestland fylkeskommune tar selvkritikk etter budsjettsmellen. Foto: Marit Hommedal / NTB

Bybanens nye trasé til Fyllingsdalen blir en milliard kroner dyrere enn budsjettert. Samtidig trekker prosjektdirektøren seg etter ti år i jobben.

– Prosjektet har dessverre ikke hatt tilstrekkelig kontroll med den løpende kostnadsutviklingen, og det tar vi selvkritikk for, skriver Håkon Rasmussen, avdelingsdirektør for mobilitet og kollektiv i Vestland fylkeskommune, i en pressemelding onsdag.

Bybanen til Fyllingsdalen skal etter planen åpne i november i år. Den nye budsjettoverskridelsen skyldes blant annet kraftig prisvekst i bygg- og anleggsbransjen, merkostnader for grunnerverv og andre uforutsette kostnader, ifølge fylkeskommunen.

Samtidig har prosjektdirektør Roger Skoglie, som har ledet arbeidet med utbyggingen av Bybanen siden 2012, valgt å trekke seg.

Rasmussen opplyser til Bergens Tidende at prosjektdirektøren trekker seg fordi han synes det er uheldig at budsjettoverskridelsen kommer fram på den måten den gjør, og så sent i prosjektet.

Det er ikke første gang utbyggingen av Bybanen blir dyrere enn anslått. I juni ble det kjent at den ville koste minst 17 milliarder kroner, opp fem milliarder fra tidligere estimater.

Vil utrede to alternativer for sørlige del av Fløyfjelltunnelen

Foto: Ingrid Feet Bjørgo/Statens vegvesen

Foto: Ingrid Feet Bjørgo/Statens vegvesen

E39 Fløyfjelltunnelen skal forlenges til Eidsvåg som følge av Bybanen til Åsane. I tillegg skal søndre del oppgraderes i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften.

Statens vegvesen vil utrede mulighet for å tilrettelegge for tovegs-trafikk i ett løp i søndre del av Fløyfjelltunnelen. Det skriver de i en pressemelding.

Alternativene vegvesenet går videre med å utrede er:

  • B) bygging av ett nytt løp og utvidelse av nordgående løp
  • C) bygging av to nye tunnelløp

To verdianalyser av Fløyfjelltunnelen sør, en intern og en ekstern, ligger til grunn for vegvesenets videre arbeid med oppgradering av E39 Fløyfjelltunnelen. I verdianalysene er det sett på ulike løsninger for å redusere anleggskostnader, øke den samfunnsøkonomiske nytten og redusere transportkostnadene, står det i pressemeldingen fra Statens vegvesen.

I tråd med konklusjonen i begge analysene er Statens vegvesen sin faglige anbefaling å jobbe videre med alternativ B og C

– Vi vil nå avklare med Samferdselsdepartementet hvilke overordnede vurderinger som skal ligge til grunn for vårt videre arbeid, sier utbyggingsdirekør Kjell Inge Davik i pressemeldingen.

BT: Bybanen til Åsane blir trolig utsatt

Byggingen av Bybanen til Åsane kan bli forsinket, viser ny rapport. Foto: Marit Hommedal / NTB

Byggingen av Bybanen til Åsane kan bli forsinket, viser ny rapport. Foto: Marit Hommedal / NTB

Bergens Tidende viser til en ny, ekstern rapport som er gjort på bestilling fra Statens vegvesen.

Rapporten skal vise at Bybanen kan bli utsatt ett til to år, avhengig av hvilken løsning som velges for Fløyfjellstunnelen.

Premisset er at for å kunne starte byggingen av Bybanen gjennom Ytre Sandviken må veitrafikken først ledes inn en ny tunnelløsning under Fløyfjellet og eventuelt videre til Eidsvåg.

Her kommer bybanens holdeplasser i Åsane

Eidsvåg, Tertneskrysset, Åsane Terminal, Åsane sentrum, Nyborg, Langarinden og Vågsbotn blir bybanens holdeplasser i Åsane.  Foto: Illustrasjonsfoto: Bergen Kommune

Eidsvåg, Tertneskrysset, Åsane Terminal, Åsane sentrum, Nyborg, Langarinden og Vågsbotn blir bybanens holdeplasser i Åsane. Foto: Illustrasjonsfoto: Bergen Kommune

Bybanen i Åsane skal etter planen ha første holdeplass i Eidsvåg. Deretter kjører den videre til Tertneskrysset, Åsane Terminal, Åsane sentrum, Nyborg, Langarinden og avslutter ruten i Vågsbotn.

Men hva med alle dere som bor langt unna disse stoppene? Hvordan skal det være gunstig for dere å bruke bybanen?

Ifølge prosjektleder i Plan og bygningsetaten Solveig Mathisen legger de opp til at folk skal kunne komme til stoppene både til fots, med sykkel og lokale busser.

– En viktig del av bybaneprosjektet er oppgradering av gang- og sykkeltilbudet, både langs bybanetraséen og for å bedre tilkomsten til holdeplassene. Blant annet vil oppgradering av fortau og bygging av nye snarveier gjøre det enklere å være fotgjenger og syklist i Åsane.

Mathisen understreker at bybanen blir en viktig del av kollektivtilbudet for innbyggerne i Åsane, men at buss fortsatt vil ha en viktig rolle.

– Det vil gå ekspressbusser til sentrum og internbusser i Åsane, i tillegg til «matebusser» til bybaneholdeplassene slik at det blir enkelt å bytte mellom buss og bybanen. Bybanen vil også være et effektivt reisemiddel for reiser internt i Åsane.

Slik skal bybanen erstatte bilkaoset i Åsane sentrum

Dagens bilvei og parkeringsplasser i Åsane Sentrum skal erstattes av bybane, oppgradert fortau, sykkelvei og grønt terreng.  Foto: Illustrajonsfoto: Bergen Kommune

Dagens bilvei og parkeringsplasser i Åsane Sentrum skal erstattes av bybane, oppgradert fortau, sykkelvei og grønt terreng. Foto: Illustrajonsfoto: Bergen Kommune

Bybanen skal være en viktig del av utviklingen av Åsane sentrum og videre byutvikling i bydelen.

Ifølge prosjektleder i Plan og bygningsetaten Solveig Mathisen vil et godt kollektivtilbud, kombinert med oppgradering av gang- og sykkeltilbudet, bidra til å gjøre Åsane-reisende mindre avhengig av bil.

– Dette knytter de ulike delene av Åsane bedre sammen, og legger til rette for byutvikling rundt holdeplassene. Vi jobber med oppgradering av Åsane sentrum der dagens bilvei og parkeringsplass endres til en sentrumsgate og torg.

Videre forteller Mathisen at det neste store steget i prosjektet er å levere reguleringsplanene til 1. gangs behandling i byrådet, og legge dem ut på høring høsten 2022.

– Når planforslaget er på høring vil vi legge det lett tilgjengelig på nettsiden til Miljøløfet og holde offentlige informasjonsmøter. Alle vil få anledning til å uttale seg.

Etter planen skal reguleringsplanene vedtas i bystyret i våren 2023. Da kan byggingen starte i 2024/25.

Ifølge Mathisen vil ikke utbyggingen starte på hele strekningen samtidig, så det er for tidlig å si når den vil starte i Åsane.

Er dere fremdeles sikre på at bybanen til Åsane vil være klar i 2031?

– Vi arbeider med faseplaner for utbyggingen og å sette av tilstrekkelig anleggsareal for å kunne nå målet om at bybanen til Åsane vil stå klar i 2031.