Onsdag har Statens Vegvesen og Plan- og bygningsetaten åpen kontordag hvor de ønsker innspill til dette planforslaget.
Forslaget omhandler å erstatte Fløyfjellstunnelen med to helt nye løp fra Nygårdstangen til Eidsvåg. Disse nye løpene skal kobles på eksisterende tunnel rundt 150 meter inn i fjellet.
Løpene skal gjøres bredere og muliggjør dermed trafikk i begge retninger. Det gjør at Bryggen kan falle bort som omkjøringsvei.
Dette vil koste rundt syv milliarder kroner.
Dersom alt klaffer, kan arbeidet med å bygge to nye løp fra Nygårdstangen til Eidsvåg komme i gang i 2025 eller 2026.
Onsdag 25. februar skal bystyret i Bergen følge opp arbeidet med sykkelstamveien som er planlagt langs E39 fra Flesland til Åsane.
Det er to delstrekninger som er interessante for åsabuen: Delstrekningen som går fra NHH til Eidsvåg, og delstrekningen som går fra Eidsvåg til Vågsbotn.
Strekningen NHH-Eidsvåg er en del av reguleringsplanen for Bybanen sitt byggetrinn 5 til Åsane, delstrekning 3 Eidsvågstunnelen - Tertneskrysset.
Planen er å lage bybanetunnel med en parallell gang og sykkeltunnel fra NHH til Eidsvåg.
Sykkelruten med sykkelvei og fortau skal følge bybanen gjennom det vestlige løpet i Eidsvågstunnelen. Det nordre løpet skal omklassifiseres til lokal vei mellom Sandviken og Eidsvåg.
Denne løsningen er avhengig av at gjennomgangstrafikken på dagens E39 blir flyttet til en ny, forlenget Fløyfjellstunnel.
Sykkelveien vil ikke kunne bygges før trafikken er lagt om mot slutten av anleggsperioden for bybanen.
Delstrekningen mellom Eidsvåg og Vågsbotn er del av reguleringsplanen for Bybanen sitt byggetrinn 5 til Åsane, delstrekning 3 og 4.
– Strekningen mangler tilbud til gående og syklende i dag, med sykling kun i blandet trafikk, på smale fortau eller gang - og sykkelvei. Det er mye biltrafikk og kollektivtrafikk på strekningen, heter det i meldingen om sykkelstamvei.
Hovedsykkelruten vil følge vestsiden av Ervikveien, videre langs Griggastemma, Åsanemyrane på østsiden av C-tomten, og Litleåsvegen og Liamyrane til kanalen mellom Liavatnet og Forvatnet. Deretter krysser den kanalen på ny bro ved det framtidige bybanestoppet Nyborg.
I tillegg til hovedsykkelruten skal det også etableres lokalt sykkelnett i Åsane.
Reguleringsplanene skal behandles våren 2023 og byggestart vil være tidligst i 2024.
Vil du holde deg oppdatert om siste nytt om Bybanen? Klikk her!
Har du tips eller innspill til vår dekning om Bybanen til Åsane? Send oss gjerne en melding på tips@bareasane.no eller via vår Facebook-side.
– Avdelingsdirektør for mobilitet og kollektivtransport i Vestland fylkeskommune, Håkon Rasmussen, går ut av stillingen med virkning fra i dagens dato, skriver fylkeskommunen.
– Etter flere krevende politiske saker og medieoppslag den siste tiden, opplever jeg ikke lenger nødvendig tillit fra politisk side som avdelingsdirektør. Jeg har derfor bedt om avløsning i stillingen, sier Rasmussen.
Eiendomsdirektør Jostein Fjærestad er konstituert i stillingen som avdelingsdirektør for mobilitet og kollektivtransport.
Bybanens nye trasé til Fyllingsdalen blir en milliard kroner dyrere enn budsjettert. Samtidig trekker prosjektdirektøren seg etter ti år i jobben.
– Prosjektet har dessverre ikke hatt tilstrekkelig kontroll med den løpende kostnadsutviklingen, og det tar vi selvkritikk for, skriver Håkon Rasmussen, avdelingsdirektør for mobilitet og kollektiv i Vestland fylkeskommune, i en pressemelding onsdag.
Bybanen til Fyllingsdalen skal etter planen åpne i november i år. Den nye budsjettoverskridelsen skyldes blant annet kraftig prisvekst i bygg- og anleggsbransjen, merkostnader for grunnerverv og andre uforutsette kostnader, ifølge fylkeskommunen.
Samtidig har prosjektdirektør Roger Skoglie, som har ledet arbeidet med utbyggingen av Bybanen siden 2012, valgt å trekke seg.
Rasmussen opplyser til Bergens Tidende at prosjektdirektøren trekker seg fordi han synes det er uheldig at budsjettoverskridelsen kommer fram på den måten den gjør, og så sent i prosjektet.
Det er ikke første gang utbyggingen av Bybanen blir dyrere enn anslått. I juni ble det kjent at den ville koste minst 17 milliarder kroner, opp fem milliarder fra tidligere estimater.
E39 Fløyfjelltunnelen skal forlenges til Eidsvåg som følge av Bybanen til Åsane. I tillegg skal søndre del oppgraderes i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften.
Statens vegvesen vil utrede mulighet for å tilrettelegge for tovegs-trafikk i ett løp i søndre del av Fløyfjelltunnelen. Det skriver de i en pressemelding.
Alternativene vegvesenet går videre med å utrede er:
B) bygging av ett nytt løp og utvidelse av nordgående løp
C) bygging av to nye tunnelløp
To verdianalyser av Fløyfjelltunnelen sør, en intern og en ekstern, ligger til grunn for vegvesenets videre arbeid med oppgradering av E39 Fløyfjelltunnelen. I verdianalysene er det sett på ulike løsninger for å redusere anleggskostnader, øke den samfunnsøkonomiske nytten og redusere transportkostnadene, står det i pressemeldingen fra Statens vegvesen.
I tråd med konklusjonen i begge analysene er Statens vegvesen sin faglige anbefaling å jobbe videre med alternativ B og C
– Vi vil nå avklare med Samferdselsdepartementet hvilke overordnede vurderinger som skal ligge til grunn for vårt videre arbeid, sier utbyggingsdirekør Kjell Inge Davik i pressemeldingen.
Rapporten skal vise at Bybanen kan bli utsatt ett til to år, avhengig av hvilken løsning som velges for Fløyfjellstunnelen.
Premisset er at for å kunne starte byggingen av Bybanen gjennom Ytre Sandviken må veitrafikken først ledes inn en ny tunnelløsning under Fløyfjellet og eventuelt videre til Eidsvåg.
Bybanen i Åsane skal etter planen ha første holdeplass i Eidsvåg. Deretter kjører den videre til Tertneskrysset, Åsane Terminal, Åsane sentrum, Nyborg, Langarinden og avslutter ruten i Vågsbotn.
Men hva med alle dere som bor langt unna disse stoppene? Hvordan skal det være gunstig for dere å bruke bybanen?
Ifølge prosjektleder i Plan og bygningsetaten Solveig Mathisen legger de opp til at folk skal kunne komme til stoppene både til fots, med sykkel og lokale busser.
– En viktig del av bybaneprosjektet er oppgradering av gang- og sykkeltilbudet, både langs bybanetraséen og for å bedre tilkomsten til holdeplassene. Blant annet vil oppgradering av fortau og bygging av nye snarveier gjøre det enklere å være fotgjenger og syklist i Åsane.
Mathisen understreker at bybanen blir en viktig del av kollektivtilbudet for innbyggerne i Åsane, men at buss fortsatt vil ha en viktig rolle.
– Det vil gå ekspressbusser til sentrum og internbusser i Åsane, i tillegg til «matebusser» til bybaneholdeplassene slik at det blir enkelt å bytte mellom buss og bybanen. Bybanen vil også være et effektivt reisemiddel for reiser internt i Åsane.
Bybanen skal være en viktig del av utviklingen av Åsane sentrum og videre byutvikling i bydelen.
Ifølge prosjektleder i Plan og bygningsetaten Solveig Mathisen vil et godt kollektivtilbud, kombinert med oppgradering av gang- og sykkeltilbudet, bidra til å gjøre Åsane-reisende mindre avhengig av bil.
– Dette knytter de ulike delene av Åsane bedre sammen, og legger til rette for byutvikling rundt holdeplassene. Vi jobber med oppgradering av Åsane sentrum der dagens bilvei og parkeringsplass endres til en sentrumsgate og torg.
Videre forteller Mathisen at det neste store steget i prosjektet er å levere reguleringsplanene til 1. gangs behandling i byrådet, og legge dem ut på høring høsten 2022.
– Når planforslaget er på høring vil vi legge det lett tilgjengelig på nettsiden til Miljøløfet og holde offentlige informasjonsmøter. Alle vil få anledning til å uttale seg.
Etter planen skal reguleringsplanene vedtas i bystyret i våren 2023. Da kan byggingen starte i 2024/25.
Ifølge Mathisen vil ikke utbyggingen starte på hele strekningen samtidig, så det er for tidlig å si når den vil starte i Åsane.
– Er dere fremdeles sikre på at bybanen til Åsane vil være klar i 2031?
– Vi arbeider med faseplaner for utbyggingen og å sette av tilstrekkelig anleggsareal for å kunne nå målet om at bybanen til Åsane vil stå klar i 2031.