Under dagens treningskamp på Åsane Arena haglet det med parkeringsbøter. Hele 24 gule lapper ble skrevet ut.
Én av disse står jeg for.
Jeg parkerte på en plass for El-biler, og gikk så til automaten for å betale. Fra automaten gikk jeg mot stadion, uten å tenke mer over hvor jeg hadde parkert.
Før 2. omgang skulle jeg hente en tjukkere jakke fra bilen, og da oppdaget jeg den gule lappen i frontruten.
Parkeringsvaktene sto fremdeles med bilen, og jeg lurte på hva som var gale- i det jeg innså feilen. Etter at jeg hadde betalt ved automaten hadde jeg så klart glemt å sette bilen på lading.
På et skilt bortenfor står det et skilt med «EL-bil parkering for bilder under lading», og man slipper visstnok å betale for parkering om man lader bilen i tidsrommet man står på EL-plassen.
Det ble dagens første sure eple å bite i, og det andre eplet bet jeg i 45 minutter senere da dommeren blåste i fløyten for siste gang. 0-1 til Brann.
Men kanskje det kommer noe positivt ut av dette? Jeg bidrar i hvert fall til bot-statistikken for 2023, og sjansen er stor for å vinne i år også.
I 2022 ble det nemlig delt ut 1258 bøter ved Åsane Arena, og med det troner p-plassen med en soleklart førsteplass over steder med flest utdelte p-bøter i Bergen i fjor.
Hele 1258 bøter ble delt ut på parkeringen ved sportsanlegget Åsane arena i 2022, kommer det frem i BT torsdag. Det sender parkeringen til en soleklart førsteplass over parkeringer med flest utdelte p-bøter i fjor.
Parkeringen er den mest brukte kommunale parkeringsplassen.
Frem til i fjor var det gratis å parkere her. I mai i fjor ble betalingen innført.
Christina Wang Oftedal var blant dem som hadde fått bot da BT besøkte parkeringsplassen tirsdag.
– Jeg hadde tydeligvis ikke den rette appen. Det er jo tusen apper man må ha for å parkere i Bergen. Noen steder er det skiltgjenkjenning, sa Oftedal til BT.
– Jeg synes det er veldig frustrerende og skuffende.
En gul lapp i ruten er ikke uvanlig i området.
Daglig leder ved Åsane arena, Roald Bruun-Hanssen, sier til BT at han mener kommunen bør se på om det kommer tydelig nok frem at p-plassen er avgiftsbelagt.
– Jeg tror det er snakk om at folk ikke vet at de må betale her. Det står riktignok et p-skilt ved inngangen, men selve betalingsautomaten er kanskje ikke så synlig, sier han.
Bruun-Hanssen mener at det spesielt på lørdager er et problem, hvor folk finner andre løsninger som å parkere på kjøpesentrene.
Nå har Bymiljøetaten i kommunen satt opp et skilt som viser til p-billettautomaten på parkeringen ved idrettsanlegget. Det er her også mulig å betale med app.
Åmundsleitet borettslag har sett seg lei av at det de mener er alt for mange biler som parkerer i den kommunale veien i Åmundsdalen.
Nå ber de kommunen rydde opp.
– Vi ber kommunen om å overvåke og håndheve parkeringsbestemmelsene på den kommunale veien i Åmundsdalen, og å treffe nødvendige tiltak for å bedre trafikksikkerheten langs veien, skriver de i en e-post til bymiljøetaten i Bergen kommune.
Ifølge borettslaget skaper parkeringene i den offentlige veien i hovedsak fire utfordringer:
Parkering i svingen og bakketopp i Åmundsdalen. Dette er i strid med forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) § 17a. Mer enn en gang har vi fått tilbakemelding om at det har oppstått trafikkfarlige situasjoner her.
Parkering langs hele veien, ikke mulig å passere for to biler, og ingen luker å kjøre inn i. Dette medfører rygging over lengre strekk, og ofte ned langs svingen. Dette oppleves som svært uoversiktlig.
Parkering i, og tett ved utkjørsel fra parkeringsplass. Umulig å se når man skal kjøre ut fra parkeringsplassen.
I tillegg er veien langs Åmundsdalen skolevei, og det er mange barn som krysser veien mellom de parkerte bilene. Her har vi også fått melding om nestenulykker flere ganger.
Bare Åsane har bedt om en kommentar fra Bergen kommune, men har ikke fått svar ennå.
I forrige uke skrev BÅ at turparkeringen innerst i Dalavegen snart forsvinner. Reaksjonene har vært mange, der noen synes det er bra og at man fint kan gå inn Dalavegen, mens andre fortviler over å miste muligheten til å komme seg på tur i området.
Selv om det er et veldig populært turområde, har kommunen altså ingen planer om å erstatte parkeringsplassene som blir borte. De ber heller åsabuen om å tenke alternativt. For i framtiden skal vi være mindre avhengig av bilen.
– I fremtidens samfunn skal vi kjøre mindre bil, og det ligger derfor ikke i planene våre å etablere nye parkeringsplasser, sier leder av Seksjon for natur- og miljøforvaltning ved Bymiljøetaten, Kristin Madsen Klokkeide.
Hun poengterer at kommunen har andre turparkeringer i bydelen, men at de alle har det samme problemet som den i Dalavegen på finværsdager.
– Erfaringen vår er at kapasiteten på disse alltid vil være sprengt på fine dager. Så folk må nok tenke nytt og komme seg til turstart på beina, eller finne alternativer til hvor de starter turen, sier Klokkeide
Lederen trekker fram Jubileumsstien som et godt eksempel på en tur man kommer seg til ved hjelp av buss.
– Bymiljøetaten planla Jubileumsstien basert på at man skulle kunne ta buss til og fra alle start og slutt på alle etappene. I Åsane kan man for eksempel gå etappe 7 fra Myrdal eller etappe 8 fra Støbotn.
I årevis har turfolk kunne parkere på en egen parkeringsplass for turgåere i Dalavegen. Herifra kan man gå den Trondhjemske postvei mot blant annet Veten og Høgstefjellet, to veldig populære turmål i Åsane.
Men nå er det snart slutt, det bekrefter leder av seksjon for natur- og miljøforvaltning, Kristin Madsen Klokkeide til Bare Åsane.
– Kommunen har gjennom mange år fått leie et areal på privat grunn til turparkering i Dalavegen. Grunneier har nå sagt opp denne avtalen, og kommunen må derfor avvikle parkering på arealet, sier Klokkeide.
Turparkeringen avvikles i slutten av august, og det kommer ingen erstatning for plassene som nå blir borte.
– Folk må nok tenke nytt og komme seg til turstart på beina, eller finne alternativer til hvor de starter turen, forteller Klokkeide og oppfordrer åsabuer til å finne informasjon på kommunens hjemmeside og føyer til:
– I fremtidens samfunn skal vi også kjøre mindre bil, og det ligger derfor ikke i planene våre å etablere nye parkeringsplasser. Folk må nok belage seg på å finne alternative måter å komme seg til turstart på.
Senterleder ved Åsane Storsenter, Nina Schanche Nilsen, støtter sin kollega, i at de skal få bestemme over parkeringen selv.
– Innføres det betalt parkering fra første minutt, så vil det bli en ekstra kostnad for de av senterets kunder som kommer med bil. Som privat aktør, så synes vi at det er naturlig at vi regulerer p-områdene våre selv, skriver Schanche Nilsen i en e-post til Bare Åsane.
Schanche Nilsen påpeker samtidig at senteret har hatt parkeringsregulering siden 2019.
– Denne reguleringen har fungert greit for oss, og vi ser ikke behov for å gjøre endringer per nå.
Med Åsane Terminal som nærmeste nabo, er senteret godt tilrettelagt kollektivreisende.
– Mange av våre kunder er av praktiske årsaker avhengig av bilen. Et godt parkeringstilbud er viktig for å tilrettelegge for kundene våre, og for å skape handel og omsetning for butikkene våre.
– Vi er helt tydelig og klar på at dette forslaget ikke er slik vi ønsker det. Vi er en privat aktør, og ønsker å bestemme og disponere over eget areal, sier senterleder Færøvik i Horisont til Bare Åsane.
Færøvik sier at hun ikke direkte har fått reaksjoner på forslaget, men har fått med seg at mange reagerer.
– Folk kommer gjerne fra distriktene og gjør storhandel på OBS, eller er innom for å nyte et kafébesøk. Det er klart dette vil påvirke antall ganger du besøker oss, sier Færøvik, før hun legger til;