I natt skal det rives rekkverk og monteres nytt fra rundkjøring/kryss Tertnesveien/Ervikveien/Åsamyrane og 150 meter langs E39 i retning Bergen sentrum.
Dette melder Statens vegvesen.
Arbeidet medfører manuell trafikkdirigering og litt ventetid.
Har du kjørt på E39 mellom Klauvaneset og Vågsbotn på kveldstid etter klokken 21 de siste dagene, så har du kanskje lagt merke til arbeid og manuell dirigering på strekningen.
Grunnen er fordi Statens vegvesen holder på med å rive gammelt og montere nytt rekkverk på strekningen mellom Haukås og Hylkje. Dermed kan det bli litt kø og ventetid innimellom, men trolig vil det ikke påvirke trafikken for mye.
Arbeidet går for seg i perioden 15. januar til 15. februar fra kl. 21 til 05.30 neste dag. Dette gjelder på hverdager, men det kan også bli utført arbeid i helgene.
Strekningen har en årsdøgntrafikk (ÅDT) opp mot 20.000 kjøretøy i døgnet og har vært svært ulykkesutsatt. Tirsdag kom det melding om at det kan bli byggestart for ny vei i 2027.
I en måned skal Statens vegvesen rive gammelt rekkverk og montere nytt på en halvannen kilometer lang strekning mellom krysset til Breisteinvegen og krysset til Hylkjevegen.
Arbeidet er del av et pågående prosjekt med å fornye rekkverket fra Vågsbotn til Klauvaneset/Nordhordlandsbrua.
Beboerne i området har fått SMS fra vegvesenet om at arbeidet vil skje mellom klokken 22 og 06 fra 15. januar til 15. februar.
Rekkverket skal byttes på begge sider av veien, og det blir manuell trafikkdirigering i arbeidstiden.
Veistrekningen har en årdsøgntrafikk (ÅDT) på 19.800 kjøretøy. Av dette er 14 prosent tungtrafikk.
– Vi gjør stadig tiltak ute på vegen for å bedre tryggheten for trafikantene. Hver for seg er tiltakene kanskje ikke så synlige, og de er heller ikke de mest kostbare, men over tid bidrar de til å redusere risikoen for ulykker og alvorlige hendelser, eller minske skadene når en ulykke har skjedd, sier kontrollingeniør Franz Javier Irala Peducassé i Statens vegvesen.
– Gode rekkverk er en viktig del av dette. Vår nullvisjon for drepte og hardt skadde er målet, og ulykkestallene siste år viser at det er nødvendig å holde trykket oppe på trafikksikkerhetsarbeidet. Alle skal hjem til noen, og vi har ingen flere å miste.