I kveld stenger disse tunnelene
Natt til fredag klokken 01.30 stenger Selviktunnelen og Glaskartunnelen, grunnet vegarbeid.
Arbeidet varer frem til klokken 05.30.
Natt til fredag klokken 01.30 stenger Selviktunnelen og Glaskartunnelen, grunnet vegarbeid.
Arbeidet varer frem til klokken 05.30.
Etter en kort stengning på grunn av stanset kjøretøy, er Fløyfjellstunnelen nå åpen igjen.
– Bilberger er ferdig, og høyre felt er åpen igjen, skriver Vegtrafikksentralen.
Vegtrafikksentralen melder at Fløyfjellstunnelen nordgående retning er stengt på grunn av et stanset kjøretøy.
BÅ følger saken.
Nødetater rykker ut til en trafikkulykke i Eikåstunnelen.
Det melder 110 Vest klokken 16.41.
– Det er mindre skader.
Tunnelen er stengt for trafikk.
Selvik(E39)- og Glaskartunnelen (E39) stenges natt til torsdag fra klokken 01.00 til 05.30
Det skjer som følge av vegarbeid.
Eikåstunnelen retning Bergen stenger mandag kveld fra klokken 22.00 frem til klokken 01.00 natt til tirsdag.
Tunnelen stenger grunnet vegarbeid.
Denne våren skal planene for Bybanen til Åsane og ny Fløyfjellstunnel vedtas.
Forslag om forlengelse av Fløyfjellstunnelen med breddeutvidelse og oppgradering er ute på høring med frist 4. april.
Onsdag har Statens Vegvesen og Plan- og bygningsetaten åpen kontordag hvor de ønsker innspill til dette planforslaget.
Forslaget omhandler å erstatte Fløyfjellstunnelen med to helt nye løp fra Nygårdstangen til Eidsvåg. Disse nye løpene skal kobles på eksisterende tunnel rundt 150 meter inn i fjellet.
Løpene skal gjøres bredere og muliggjør dermed trafikk i begge retninger. Det gjør at Bryggen kan falle bort som omkjøringsvei.
Dette vil koste rundt syv milliarder kroner.
Dersom alt klaffer, kan arbeidet med å bygge to nye løp fra Nygårdstangen til Eidsvåg komme i gang i 2025 eller 2026.
Her kan du følge saker om Bybanen.
Hva tenker du om forslaget? Send en e-post til tips@bareasane.no.
Fløyfjellstunnelen retning Bergen stenger i kveld fra klokken 22.00 frem til klokken 05.30 natt til tirsdag.
Stengningen gjelder vegarbeid.
Omkjøringen er skiltet.
Både Eikåstunnelen og Eidsvågtunnelen holder stengt mellom klokken 22.00-05.30 i kveld.
Det er kun i retning Hylkje Eikåstunnelen er stengt. Eidsvågtunnelen er stengt i retning Bergen.
Onsdag kveld mellom klokken 22.00-0530 vil Eidsvågtunnelen retning sentrum holde stengt grunnet veiarbeid.
Dette samme gjelder for torsdag.
Da vil i tillegg Eikåstunnelen retning Hylkje holde stengt mellom klokken 22.00-05.30.
Mellom klokken 22.00-05.30 vil Fløyfjellstunnelen i retning Bergen holde stengt grunnet veiarbeid.
Statens vegvesen opplyser at utrykningskjøretøy under utrykning kan passere.
På onsdag i samme tidsrom vil Eidsvågtunnelen retning Bergen holde stengt. Omkjøring er via Eidsvågneset.
Onsdag kveld stenger Eidsvågtunnelen retning Førde og Glaskartunnelen-Selviktunnelen retning Bergen på grunn av vegarbeid.
Begge strekningene holder stengt fra klokken 22.00 til 02.00.
Følg med i BÅ for oppdateringer fra trafikken.
Skjer det noe der du er? Send en e-post til tips@bareasane.no.
Siden nyttår har det nærmest hver kveld vært en- eller flere tunneler som har vært stengt på kveldstid i Åsane og omegn.
Men i kveld er det grønt lys over hele linjen (så lenge du ikke skal til eller fra Arna).
Mellom klokken 22.00-05.30 er Bjørkhaugtunnelen og Sætretunnelen stengt. Omkjøring er via FV5296 med kolonnekjøring grunnet smal omkjøringsvei.
Rantentunnelen i Salhus har vært stengt i lengre perioder denne uken, men nå er det pause til over helgen. Veiarbeidet skal i følge planen ferdigstilles i løpet av tirsdag neste uke.
Foreløpig ser det ut til at ukens vegarbeid stenger disse tunnelene:
- Rantentunnelen fortsetter å holde stengt mellom klokken 07.00 og 18.30 mandag, tirsdag og onsdag. I tillegg vil tunnelen holde stengt torsdag fra klokken 07.00 til 15.00. Tidsrammene vil gjelde frem til 28. februar.
Manuell dirigering. Omkjøring er via E39.
- Eikåstunnelen retning Førde holder stengt natt til onsdag mellom klokken 22.00 og 01.00, og natt til torsdag mellom klokken 22.00 og 05.30.
- Eidsvågtunnelen retning Førde holder stengt natt til onsdag mellom klokken 22.00 og 05.30.
Regjeringen har det siste året varslet mindre penger til veiinvesteringer. Men fortsatt er Nordhordlandstunnelen på Statens vegvesen sin prioriteringsliste.
Tidligere i år ble det meldt at Statens vegvesen trolig hadde penger til å fortsette planarbeidet på E39 mellom Vågsbotn-Klauvaneset.
Nå er det bekreftet.
Denne saken er hentet fra vår søsteravis Strilen.
– Nå ble jeg glad! Å få Nordhordlandstunnelen planlagt og bygd er viktig for både innbyggere og pendlere. Jeg må jo takke ministeren for god dialog og at han har lyttet til innspillene og bekymringene våre i denne saken, sier leder i Alver Arbeiderparti, Pål Adrian Clausen Ryen.
Han var nylig en svipptur til Oslo for å snakke med ministeren.
– Jeg banker på de dørene jeg trenger, sier Pål Adrian videre, og legger til at det er mange – også fra andre partier – å takke i denne saken.
Han håper at dette gjør at Nordhordlandstunnelen kommer inn i Nasjonal transportplan 2025–2036 som legges fram våren 2024, trass i strammere budsjett.
– Dette er et viktig steg for sikre en trygg og fremkommelig vei for alle som bebor Nordhordland, mellom Vågsbotn og Klauvaneset og dem som bruker veien til og fra jobb i hverdagen.
I en pressemelding er også samferdselsminister Jon-Ivar Nygård euforisk.
«En ny økonomisk virkelighet gjør også at det er naturlig at Statens vegvesen gjør vurderinger av hva de skal planlegge. Arbeiderpartipolitikere fra Bergen og Alver har gjort det tydelig for meg at planlegging av Nordhordlandstunnelen og Vågsbotn-Klauvaneset er svært viktig, derfor er jeg glad for at Statens vegvesen nå signaliserer at de vil fortsette planlegging av denne strekningen.», skriver Nygård.
Så får vi se når spaden blir satt i jorden. For frem til det, er det ennå et godt stykke arbeid igjen.
– La en ting være klart, vi er glade i dag. Men vi gir oss ikke før spaden er i jorden og første bil har kjørt gjennom Nordhordlandtunnelen, kommer det bastant fra Ryen.
Eidsvågtunnelen retning Åsane stenger i kveld klokken 22.00. Tunnelen holder stengt frem til fredag morgen klokken 05.30.
Omkjøring er via Eidsvågneset etter Fløyfjellstunnelen.
Tunnelen stenger grunnet veiarbeid
Eidsvågtunnelen retning sentrum vil i kveld holde stengt mellom klokken 22.00-0530, grunnet veiarbeid.
Omkjøring er via Eidsvågneset.
Bildetekst: Statens vegvesen arbeider ofte i tunnelen på kveld- og nattestid, ettersom det er færre som blir berørt av stengingene.
Munkebotntunnelen er stengt mellom 01:45 og 05:30 tirsdag og fredag fra 14.02.2023 og 17.02.2023.
Mellom klokken 22.00-01.45 er Fløyfjelltunnelen retning sentrum stengt.
Begge tunnelene er stengt grunnet veiarbeid.
Vegvesenet presiserer at utrykningskjøretøy under utrykning kan passere begge tunnelene.
På tirsdag testet Statens vegvesen og nødetatene ventilasjonssystemet i Fløyfjelltunnelen. For å simulere en brann i tunnelen ble det tatt i bruk to store røykmaskiner som pustet ut teaterøyk for å fylle tunnelen helt til sikten ble ikke-eksisterende.
Hadde det vært en ordentlig brann ville ikke røyken vært hvit og luktet litt søtt, men heller vært grå, tjukk, tett og giftig. Derfor sier brannvernleder i Statens vegvesen, Ove Edgard Amundsen, at det er viktig at ventilasjonssystemet i tunnelene sjekkes regelmessig. Han påpeker at det er opptil enhver å komme seg ut av tunnelen når uhellet først er ute:
– Vi har noe som heter selvbergingsprinsippet, og det gjelder for oss alle. Om du så bor hjemme og det brenner i huset ditt, eller om du sitter i en bil i en tunnel, så har du en forpliktelse å gjøre en handling for å komme deg ut. Du kan ikke forvente at nødetatene skal hjelpe deg ut. Alt det utstyret vi har i tunnelen av både lys, kommunikasjon og branntekniske midler skal hjelpe trafikantene til å komme seg kjapt ut.
Brannvernlederen forklarer at testen er delt opp i tre faser:
– Vi skal simulere en brann, og se at røyken går opp i sjaktventilatoren og opp over Fløyfjellet. Da tester vi først tester vi med viftene på for fullt, og etter det skal vi så teste at røyken forsvinner med redusert viftekapasitet. Til slutt skal vi simulere at ingen av de store viftene fungerer, og at vi da må sende røyken ut tunnelløpene mot Sandviken eller Nygårdstangen, i stedet for opp Fløyfjellet.
Se video:
Statens vegvesen og nødetater skal øve i Fløyfjelltunnelen 7. februar. Tunnelen blir stengt tre timer på kveld og natt.
Det skriver vegvesenet i en pressemelding:
– Det er en øvelse der vi tester ventilasjon ved hjelp av teaterrøyk. Den er helt ufarlig, men veldig visuell. Røyken vil trolig legge seg over Sandviken på ene siden av tunnelen, og over jernbanen på den andre. Nødetater vil bli varslet på forhånd, sier brannvernleder Ove Edgar Amundsen i Statens vegvesen
Øvelsen starter klokken 22.00 tirsdag 7. februar, og er ferdig klokken 01.00 onsdag 8. februar. Løpene vil bli vekselvis stengt, og dette bli tydelig skiltet. Statens vegvesen anbefaler omkjøring om Arna.
– Vi har forståelse for at stengte tunneler kan skape utfordringer for trafikantene. Men da er det viktig å minne om at vi gjør det nettopp for dem, som en del av arbeidet med å holde tunnelene trygge, sier Amundsen.
– Det er krav i tunnelsikkerhetsforskriften og for sikkerhetsgodkjenning at vi skal holde slike beredskapsøvelser.
Fra klokken 22 tirsdag til kl 01 onsdag blir Fløyfjellstunnelen stengt på grunn av en øvelse i regi av Statens vegvesen.
I øvelsen skal de teste ventilasjonen ved hjelp av teaterrøyk. Denne kommer trolig til å legge seg over Sandviken i ene enden og over jernbanen i den andre. Det er altså ingen grunn til å ringe nødnummeret om man observerer røyk fra tunnelen i dette tidsrommet.
De to tunnelløpene vil bli vekselvis stengt, og dette vil bli tydelig skiltet. Statens vegvesen anbefaler omkjøring om Arna mens øvelsen pågår.
Flere ganger i løpet av de siste månedene har mange av tunnelene i Åsane og omegn vært stengt på kveldstid på grunn av veiarbeid.
I kveld er det kun Eikåstunnelen som holder stengt. Mellom klokken 22.00-0530 er det bare utrykningskjøretøy som kan passere.
I det samme tidsrommet er det manuell dirigering på Steinestøvegen.
Manglende dokumentasjon på at to av tre entreprenører ikke er kvalifisert for jobben gjør at anbudet om rehabilitering av Glaskartunnelen må lyses ut på nytt.
Ved anbudrundens slutt den 21. november ble det klart at bare en av entreprenørene, OneCo Infra, var kvalifisert til oppdraget. De to andre, Mesta og Fyllingen Maskin, var ikke kvalifisert, noe som gjorde at det ikke ble reell konkurranse, melder Veier24.no.
Nå er arbeidet i Glaskartunnelen lagt ut på anbud igjen.
Oppdraget innebærer full oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner og alt av anleggs- og byggteknisk utstyr i de to tunnelløpene, nye grøfter, sprenging, bergsikring og ny vann- og frostsikring.
Arbeidet skal være ferdig til 1. mars 2025.
I kveld/natt er flere tunneler periodevis stengt:
Til BÅ forklarer trafikkoperatør Tor Evensen i Vegtrafikksentralen at tunnelene iblant er stengt grunnet veiarbeid.
– Som oftest gjelder dette vedlikehold av elektriske systemer eller tunnelvask. Dette blir som oftest gjennomført på nattestid for at det skal påvirke trafikken i minst mulig grad, sier trafikkoperatør Tor Evensen i Vegtrafikksentralen.
I kveld er Eikåstunnelen retning Hylkje stengt mellom klokken 22.00-05.30, grunnet veiarbeid.
I natt stenger også Selviktunnelen og Glaskartunnelen mellom klokken 00.30-03.30. Disse to tunnelene er også stengt fra torsdag kveld klokken 22.00 til fredag morgen 05.30.
Mellom klokken 00.00-03.00 er tunnelene stengt retning Bergen, grunnet veiarbeid.
Retning Åsane er stengt mellom 00.30-03.00.
Flere trafikkmeldinger finner du på Statens vegvesen sine hjemmesider.
I forbindelse med at Glaskartunnelen skal oppgraderes, har Statens vegvesen hatt en anbudskonkurranse gående mellom entreprenører for å sikre best mulig tilbud.
Fristen for å melde sin interesse gikk ut 21. november, og vegvesenet har kun tre entreprenører på blokken.
Ingen av disse blir valgt, skriver vegvesenet i en pressemelding:
– Vegvesenet har studert papirene fra de tre entreprenørene nøye. Dessverre har vi konkludert med at bare den ene av de tre har levert dokumentasjon på at de er kvalifisert for jobben, noe som gjør at vi ikke har reell konkurranse her, sier byggeleder Kristian Dahle Sylta i Statens vegvesen.
– Vi velger derfor å avlyse denne konkurransen, og lyse ut på nytt igjen når karenstida for å klage er ute. Det betyr i praksis ny utlysning rundt årsskiftet, sier Dahle Sylta.
Vegvesenet skriver at det skal gjøres full oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner, samt alt av anleggs- og byggeteknisk utstyr i de to tunnelløpene. Nye grøfter, sprenging, sikring av berg og ny vann- og frostsikring inngår i arbeidet, samt at det skal åpnes opp for toveis trafikk gjennom ett tunnelløp.
Glaskartunnelen på E39 i Åsane skal rustes opp.
Det skriver nettstedet Veier 24.
Begge tunnelløp vil blant annet få full oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner.
Prosjektet skal etter planen starte i februar 2023 og frist for å bli ferdig er 1. september 2024.
E39 Eidsvågtunnelen retning Bergen sentrum stenges i kveld på grunn av veiarbeid.
Tunnelen blir stengt kl. 22:00 og åpner igjen kl 05:30.
Kun uttrykkningskjøretøy kan passere.